Recensie: Epic Content Marketing, van Joe Pulizzi

Recensie: Epic Content Marketing, van Joe Pulizzi
  • Content
  • 25 nov 2013 @ 14:42
  • Link
  • Redactie Contentmarketing
    Redactie Contentmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • Print

Opperhoofd in contentmarketing Joe Pulizzi belooft ons te helpen met tips over een epische aanpak. Hij schrijft het allemaal lekker aanstekelijk op en komt, in tegenstelling tot veel soortgelijke boeken, met veel bruikbare tips op tactisch niveau. Beetje jammer is de overmaat aan zelfverheerlijking en het feit dat het boek niet zo uitmuntend bijzonder of verrassend is dat het zelf het label epic mag dragen.

Joe Pulizzi: superexpert in contentmarketing
Iedereen die zich een beetje bezighoudt met contentmarketing kent Joe Pulizzi. Ten eerste is hij de bedenker van de term en is het al een mooi staaltje contentmarketing op zich geweest dat zijn benaming uiteindelijk heeft gewonnen. Ten tweede was hij co-auteur van twee interessante boeken erover, ‘Get Content, Get Customers’ en ‘Managing Content Marketing’. Ten slotte is hij ook nog het brein achter Content Marketing Institute, een uitgebreid kennisplatform over contentmarketing. Credits genoeg dus. Met Epic Content Marketing wil Joe zijn publiek vertellen hoe je dat alles dan slim en succesvol aanpakt. De ondertitel is niets voor niets: “How to tell a different story, break through the clutter, and win more customers by marketing less.”

Standaardopbouw: strategie – uitvoering – optimalisatie
Episch of niet, het boek heeft een brave opbouw. ‘Epic Content Marketing’ bestaat uit vijf delen die elk uit een handvol hoofdstukken bestaan.

Part 1: Content Marketing – There and Back Again
Part 2: Defining Your Content Niche and Strategy
Part 3: Managing the Content Process
Part 4: Marketing Your Stories
Part 5: Making Content Work

De volgorde en thematiek van de delen is superstandaard: wat is het en waarom is het van belang, strategie bepalen, content maken, content verspreiden, content monitoren en verbeteren. Nou weet ik ook niet een-twee-drie wat een betere opbouw was geweest, maar van een boek met het woord epic in de titel had ik toch iets vernieuwenders verwacht.

Inspirerend geschreven
Fijn aan het boek is dat Joe merkbaar ervaren is in zowel het vakgebied als het verwoorden van inzichten erover. Inhoudelijk zit alles solide in elkaar, de schrijfstijl is aanstekelijk en theorie wordt afgewisseld met interviews en cases. Natuurlijk zitten daar geen Nederlandse voorbeelden en professionals tussen, maar iedereen kent Coca-Cola en voor de rest maakt het voor de strekking van het verhaal weinig uit of je bekend bent met de merken en de mensen. 

Lees de rest van de recensie van Cecile Bol op anneliesje.nl

Redactie Contentmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken