Stop met het woord content!
- Content
- 25 nov 2013 @ 14:31
- Link
-
Redactie Contentmarketing
Redactie
MarketingTribune - Branded content
- 25 nov 2013 @ 14:31
- Redactie Contentmarketing
‘Ik luid de noodklok over het woord content’, sneert taalkundige Wim Daniëls aan het einde van de dag, en weet de lachers op zijn hand. Op een dag dat het woord content zo vaak is gevallen dat het bijna iedereen moet tegenstaan, is het een goal voor open doel. Annelies Bolluijt, eindredacteur van ZB Communicatie & Media, blogt over het congres Contentmarketing en Webredactie dat dinsdag 12 november 2013 plaatsvond in Utrecht.
‘Content moet oprotten’, zegt Daniëls nog maar even. Voor het geval het nog niet duidelijk is. Zo ver als Daniëls wil ik niet gaan, maar hé, een beetje cynisme mag wel na zo’n dag vol content-bla-bla.
Uitverkoren
Het was een dag vol inspirerende voorbeelden, dat dan weer wel. C.C. Chapman, co-writer van de bestseller Content Rules, was overgevlogen uit Boston om ons te enthousiasmeren. En deed dat met verve. Van hem leerden we hoe blij we moeten zijn dat we content mogen maken. Hoe leuk het is ‘amazing content’ te creëren. Hoe inspirerend het is in dit veld te werken. Waarin alles kan en alles mag. ‘Denk visueel’ en ‘fotografeer alles’. Verder verduidelijkt hij: ‘Focus je, kijk waar je krachten liggen. Je hoeft niet overal aan mee te doen. Niet iedereen heeft het geld om zich op elk kanaal te uiten’.
Het mag voor zich spreken, maar Chapman benadrukt nog maar eens: een succesvolle contentstrategie vergt tijd en dus geduld. Je doel moet niet zijn om content te maken die ‘viral’ is. Het is te kortstondig om iets teweeg te brengen. Mensen komen heus niet terug naar je website door één grappig filmpje. Chapman eindigde zijn enthousiasmerende lezing met: ‘Omarm het feit dat je ‘publisher’ bent’. Ik voelde me bijna uitverkoren.
Stap naar conversatie
Marco Derksen (eigenaar Marketingfacts) vertelde daarna hoe we de stap naar conversatie moeten maken in ‘Van webredacteur naar community manager’. Hij liet zien hoe Red Bull dat goed deed, met hun eigen Media House (900 domeinnamen en 356 talen) en hun content rondom extreme sporten. ‘Het gaat al lang niet meer alleen over de producten die je verkoopt, maar veel meer over de lifestyle waar je voor staat. Consumenten halen steeds meer de informatie naar zich toe waar zij in geïnteresseerd zijn. Via zoekmachines komen mensen precies op de plekken waar ze willen zijn. Consumenten nemen dus de regie. Het verhaal, de menselijke factor: het wordt steeds belangrijker. Waarmee Derksen naadloos aansluit bij Chapman (‘de beste contentmarketing is storytelling’).
Lees verder op zbcom.nl
-
Redactie Contentmarketing
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/content/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Nespresso gaat tot op de bodem met... 27-03-2024
- Live uitzending Olympische Spelen op... 20-03-2024
- Yune wint pitch tijdens Branded... 19-03-2024
- Branded Content Event 2024: AI en... 19-03-2024
- BCE24: 'Als marketeer is het Branded... 18-03-2024
- Uitslag Corporate Content Awards -... 13-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing