Welke? Welke! - hoe een blad de stap maakte van puur print naar puur online
- Content
- 4 nov 2013 @ 11:16
- Link
-
Redactie Contentmarketing
Redactie
MarketingTribune - PrintDigitaal
- 4 nov 2013 @ 11:16
- Redactie Contentmarketing
Op Marketingfacts staat een mooi verhaal over een magazine dat een ommezwaai maakt van print naar online: Welke.nl. En de redactie van dit magazine bestaat uit de lezers van het magazine.
Plaatjes kijken. Daarom koop je woonbladen. En plaatjes die inspireren, scheur of knip je uit voor een moodboard: het ‘boodschappenlijstje’ voor de verbouwing of herinrichting van je huis. Dat is, volgens Jan-Jaap van der Klei, de basis voor Welke.nl: "Zó ziet een blad eruit als je de redactie volledig overlaat aan je lezers." Jan-Jaap - samen met Katja Claessens eigenaar van uitgeverij Media Mij. - maakt met Welke een reuzenzwaai: van puur print, in de schappen, naar puur online, altijd en overal.
Serendipity
"Ik zal de veel gemaakte vergelijking maar meteen voor zijn: elke overeenkomst met Pinterest berust op toeval. Terwijl wij bouwden aan Welke, gebeurde hetzelfde bij Pinterest aan de andere kant van de oceaan. Zij gingen in april 2011 los, wij op 29 juni. Waar zij social medium zijn, zijn wij bovenal discovery platform. Op welke.nl kun je lekker grazen. Je kunt er zelf op zoek naar leuke dingen die jou inspireren: wonen, eten en drinken, mode en beauty, tuin, kinderen en doe-het-zelf en hobby. En je kunt álles zien, ook als je geen account hebt; je hoeft ook niemand te volgen. Het sleutelwoord is toeval, of serendipity, een prachtige term. In negen van de tien gevallen van toepassing op shopping- of bladergedrag: door winkelstraten slenteren of in een blad kijken en ineens getriggerd worden door iets leuks waar je niet naar op zoek was, niet eens over had nagedacht, maar áls je het dan ziet... Dát is de kracht van welke.nl.
De gebruiker en niemand anders
Welke.nl bestaat, leeft en groeit dankzij de gebruikers. Er staat niet één foto op die niet afkomstig is van deze dagelijks groeiende groep. Jan-Jaap: "Wij doen he-le-maal niets! Wij sturen niets, wij bemoeien ons nergens mee, anders dan heel strak monitoren en vragen beantwoorden. We hebben nog nooit iets weg hoeven gooien omdat het aanstootgevend, beledigend, of wat dan ook is. En dat bij zoveel bezoekers."
Die bezoekersaantallen stijgen, bijna dagelijks. Welke.nl maakt geen enkel geheim van de statistieken. Wie dat wil, krijgt direct een kersvers overzicht van de analytics: "Kort na de start stond de teller al op 200.000 maandelijkse bezoekers. Eindstand deze maand - nu het echt herfstweer is geworden - is ruim 3,3 miljoen. Bijna de helft daarvan uniek. Ik weet nog steeds niet waar het zal stoppen, we blijven mijlpalen bijplaatsen. We groeien puur op kracht van content en gebruikers. We maken geen reclame, doen niets aan pr, geven nooit iets weg. Welke.nl is eigenlijk hartstikke underground."
Lees verder op marketingfacts.nl
-
Redactie Contentmarketing
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/content/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Realityprogramma Het Blok en Praxis... 23-04-2024
- EasyToys lanceert realityshow The... 22-04-2024
- Heineken lanceert ‘saaie telefoon’... 17-04-2024
- Ziekenhuis lanceert wervingscampagne... 12-04-2024
- Snickers en Noa Lang maken en vragen... 09-04-2024
- Videoserie De Impact vraagt aandacht... 04-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing