Welke? Welke! - hoe een blad de stap maakte van puur print naar puur online

Welke? Welke! - hoe een blad de stap maakte van puur print naar puur online
  • Content
  • 4 nov 2013 @ 11:16
  • Link
  • Redactie Contentmarketing
    Redactie Contentmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • PrintDigitaal

Op Marketingfacts staat een mooi verhaal over een magazine dat een ommezwaai maakt van print naar online: Welke.nl. En de redactie van dit magazine bestaat uit de lezers van het magazine.

Plaatjes kijken. Daarom koop je woonbladen. En plaatjes die inspireren, scheur of knip je uit voor een moodboard: het ‘boodschappenlijstje’ voor de verbouwing of herinrichting van je huis. Dat is, volgens Jan-Jaap van der Klei, de basis voor Welke.nl: "Zó ziet een blad eruit als je de redactie volledig overlaat aan je lezers." Jan-Jaap - samen met Katja Claessens eigenaar van uitgeverij Media Mij. - maakt met Welke een reuzenzwaai: van puur print, in de schappen, naar puur online, altijd en overal. 

Serendipity

"Ik zal de veel gemaakte vergelijking maar meteen voor zijn: elke overeenkomst met Pinterest berust op toeval. Terwijl wij bouwden aan Welke, gebeurde hetzelfde bij Pinterest aan de andere kant van de oceaan. Zij gingen in april 2011 los, wij op 29 juni. Waar zij social medium zijn, zijn wij bovenal discovery platform. Op welke.nl kun je lekker grazen. Je kunt er zelf op zoek naar leuke dingen die jou inspireren: wonen, eten en drinken, mode en beauty, tuin, kinderen en doe-het-zelf en hobby. En je kunt álles zien, ook als je geen account hebt; je hoeft ook niemand te volgen. Het sleutelwoord is toeval, of serendipity, een prachtige term. In negen van de tien gevallen van toepassing op shopping- of bladergedrag: door winkelstraten slenteren of in een blad kijken en ineens getriggerd worden door iets leuks waar je niet naar op zoek was, niet eens over had nagedacht, maar áls je het dan ziet... Dát is de kracht van welke.nl.

De gebruiker en niemand anders

Welke.nl bestaat, leeft en groeit dankzij de gebruikers. Er staat niet één foto op die niet afkomstig is van deze dagelijks groeiende groep. Jan-Jaap: "Wij doen he-le-maal niets! Wij sturen niets, wij bemoeien ons nergens mee, anders dan heel strak monitoren en vragen beantwoorden. We hebben nog nooit iets weg hoeven gooien omdat het aanstootgevend, beledigend, of wat dan ook is. En dat bij zoveel bezoekers."

Die bezoekersaantallen stijgen, bijna dagelijks. Welke.nl maakt geen enkel geheim van de statistieken. Wie dat wil, krijgt direct een kersvers overzicht van de analytics: "Kort na de start stond de teller al op 200.000 maandelijkse bezoekers. Eindstand deze maand - nu het echt herfstweer is geworden - is ruim 3,3 miljoen. Bijna de helft daarvan uniek. Ik weet nog steeds niet waar het zal stoppen, we blijven mijlpalen bijplaatsen. We groeien puur op kracht van content en gebruikers. We maken geen reclame, doen niets aan pr, geven nooit iets weg. Welke.nl is eigenlijk hartstikke underground."

Lees verder op marketingfacts.nl

Redactie Contentmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken