5 inspirerende ontwikkelingen voor 2014
- Content
- 30 dec 2013 @ 18:43
- Link
-
Redactie Contentmarketing
Redactie
MarketingTribune - JournalistiekDigitaalPrint
- 30 dec 2013 @ 18:43
- Redactie Contentmarketing
Dankzij Twitter ziet Suzanne Geurts van bladenatelier.nl (bijna) dagelijks de mooiste, spannendste producties voorbij floepen. Tijd voor een eindejaarslijstje met ontwikkelingen waar zij in ieder geval naar uitkijkt.
1. Kijk, klik en koop
Supermarktbladen bewijzen al jaren wat een magazine voor je winkelomzet doet. Logisch dat steeds meer retailers een eigen blad op de toonbank willen. En terecht natuurlijk. Ook online retailers wagen de sprong, en dan wordt het content marketing wise pas echt spannend. Want je bladert, raakt geïnspireerd en opeens zit je winkelmandje vol en druk je op ‘bestel’. Neem kleertjes.com, dat in 2013 het kleertjes.com magazine lanceerde. Een week na de eerste mailing plaatste 25 procent van de ontvangers naar aanleiding van het blad een bestelling. Indrukwekkend! Ook Wehkamp kiest voor een eigen online magazine, met de bekende indie-fashion-magazinemaker Puck Landewe als drijvende kracht.
2. Magazines en originele community’s
Ken je ze nog, de Welke-gidsen? Lijvige bladen over badkamers of keukens. Vaak stoffig weggemoffeld op de bovenste planken van de Bruna. Waar ze, dacht ik, nog steeds staan. Maar al een behoorlijke tijd runt Welke ook een online community. En wat voor één: Pinterest-avant-la-lettre. Op hun inspirerende website kunnen woonliefhebbers foto’s uploaden, delen en liken. En, het is een gigantisch succes. Een prachtig voorbeeld van hoe je het basisidee achter een printuitgave behoudt, maar via social media nieuw leven inblaast. Community’s – bijvoorbeeld als sidekick van bestaande media – gaan alleen nog maar een sterkere rol spelen, waarbij redacteuren onmisbaar zijn. Vandaar dat ik zelf in 2013 een pittige, razendinteressante training Community Management heb gevolgd. Ervaringen delen, daar gaat het allemaal om.
3. Merken worden uitgevers
Een niet te missen trend. Neem KPN, dat al eigen ontwikkeld nieuws publiceert. Niet over producten, maar vooral over ontwikkelingen in de maatschappij. Opinie, achtergrond, reportages - branded journalism dus. Ook plaatst de organisatie steeds meer interne berichten rechtstreeks naar kpn.com door. 'Want intern is extern', vindt Patricia Bruisten, die ik eerder sprak over het succes van hun intranet TEAMKPN. Of wat dacht je van Coca Cola, dat zijn corporate website in 2013 volledig tot contentplatform heeft gestyled? En guess what: de organisatiepagina’s zijn het best gelezen (!). Een revolutionaire zet, wat mij betreft. Ik ben heel benieuwd welke Nederlandse organisatie volgt.
Lees verder op bladenatelier.nl
-
Redactie Contentmarketing
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/content/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Heineken lanceert ‘saaie telefoon’... 17-04-2024
- Ziekenhuis lanceert wervingscampagne... 12-04-2024
- Snickers en Noa Lang maken en vragen... 09-04-2024
- Videoserie De Impact vraagt aandacht... 04-04-2024
- Nieuwe campagne Toegift brengt... 03-04-2024
- Ambulance werft verpleegkundigen via... 28-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing