CustomerMediaCongres: een verslag

CustomerMediaCongres: een verslag
  • Content
  • 5 dec 2013 @ 10:00
  • Link
  • Redactie Contentmarketing
    Redactie Contentmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • StorytellingBranded content

In krap een uur tijd viel tenminste elf keer het S-woord. Storytelling slaagt niet zonder aandacht voor de luisteraar, klonk het tijdens het Customer Media Congres, donderdag 21 november in de Fabrique in Utrecht. Zo kwamen er meer statements voorbij. Een verslag van een aantal presentaties door Galiëne Gerritsen op bedrijfsjournalistiek.nl.

Leden vertellen het verhaal geloofwaardig
30 twitteraccounts onderhoudt de ANWB om full time in verbinding te staan met de doelgroep. Met de gedachte: met zoveel miljoenen leden moet je iemand in zijn eigen context aanspreken. ‘Alles wat je te generiek maakt, wordt oninteressant’, onderstreept Mirjam Sijmons, directeur Leden & Marketing. Werkt het? Als je de metingen mag geloven, wel. Zo gaven ruim achthonderd automobilisten gehoor aan de twitter-oproep om mee te denken over mogelijke oorzaken van de vele ongelukken op de A15 tussen Gorinchem en Nijmegen. De conclusie: te scherpe op- en afritten in combinatie met file is vragen om moeilijkheden. Die stelling neemt de ANWB mee naar overleggen met Den Haag.

Contact is binnen de ANWB zo’n belangrijk sleutelwoord, dat medewerkers van de Wegenwacht zelfs primair worden geselecteerd op sociale vaardigheden; daarna op kennis en kunde. Om die reden gaat er ook meer budget naar acties en online mogelijkheden. ‘Leden vertellen jouw verhaal op een geloofwaardige manier’, aldus Sijmons.

Wees zuinig met het noemen van je merknaam
Bij storytelling vragen mensen zich minder vaak af: is dit wel waar? Ze zijn nieuwsgieriger naar de vraag: wat is het gevolg? Aldus Peter Kerkhof, bijzonder hoogleraar Customer Media aan de Universiteit van Amsterdam.

Een voorbeeld. Om te onderzoeken hoe klanten en niet-klanten van Douwe Egberts aankijken tegen het merk, kregen deelnemers aan een onderzoek twee verhalen te lezen. Het ene artikel verhaalde over het project dat de koffieproducent in Oeganda uitvoerde, in het andere verhaal vertelde een Oegandese vrouw over haar leven op en rondom de koffieplantage. Niet-klanten waren meer geïnteresseerd in het tweede verhaal, DE-klanten zelf waardeerden beide verhalen even sterk. Het had geen invloed op hoe zij tegen het merk aankeken, terwijl niet-klanten alerter waren op die onderliggende bedoeling en afhaakten bij het horen van de naam DE.

Conclusie? Kerkhof: ‘Wees in bijvoorbeeld advertorials zuinig met het noemen van je merknaam, plaats geen logo’s en focus op de boodschap van je verhaal die de luisteraar moet overtuigen.’ 

Lees verder op bedrijfsjournalistiek.nl

Redactie Contentmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken