Wat gaan ontslagen journalisten doen?

Wat gaan ontslagen journalisten doen?
  • Content
  • 3 dec 2013 @ 21:16
  • Link
  • Redactie Contentmarketing
    Redactie Contentmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • Journalistiek

In Australië is er op dit moment sprake van de grootste inkrimping in de journalistiek ooit. Afgelopen jaar werden meer dan 1000 Australische journalisten ontslagen; dat is ongeveer 15% van het hele Australische journalistieke werkveld. Nu is het een jaar later. Wat is er van hen geworden? Hoe hebben ze hun ontslag zin gegeven? En wat betekent deze ontwrichting van zoveel carrières voor de toekomst van de journalistiek? Het blijkt dat een substantieel deel van hen nu in de PR werkzaam is.

Opzet onderzoek

Op bovenstaande vragen is antwoord gegeven door de ontslagen journalisten te vragen naar hun ervaringen. Natuurlijk gaat het in dit onderzoek om Australische journalisten. Maar omdat in Nederland vergelijkbare journalistieke ontwikkelingen plaatsvinden zijn de uitkomsten ook voor Nederland interessant.

Het onderzoeksproject heet New Beats en is ontwikkeld door een team van onderzoekers die afkomstig zijn van vier universiteiten. Het is de bedoeling om de journalisten die ontslagen zijn in 2012 de komende drie jaar te volgen.

Om het onderzoeksproject te lanceren is gestart met een pilotstudie onder 225 journalisten. De meeste van hen hadden zich aangemeld op de projectwebsite, of zijn geworven via contacten vanuit de vakbond die de journalisten vertegenwoordigt, de Media Arts en Entertainment Alliance. Uiteindelijk hebben 95 journalisten meegedaan aan de pilotstudie, waarvan hier de eerste resultaten besproken worden.

Niet meer in print werkzaam

De journalisten die meededen aan de studie waren afkomstig van alle soorten mediaplatforms, maar het kwam voor de onderzoekers niet als verrassing dat 94% van de journalisten niet meer in print werkzaam is. De journalisten zijn op veel verschillende plekken terechtgekomen:

  • 18% werkt bij de ‘oude’ media, zoals tijdschriften, televisie en krant
  • 17% werkt bij de digitale media
  • 19% werkt in de Public Relations als mediamanager, media-adviseur, PR-medewerker, en accountmanager.

Ondanks dat 17% van de respondenten in de nieuwe media een baan gevonden heeft, geeft minder dan een kwart van deze mensen aan dat ze een gespecialiseerde training hebben gevolgd. De vraag die dan rijst is in hoeverre journalisten in staat zijn om de transitie naar digitale media ook echt goed te maken.

De overgang van journalisten naar PR is ook een ontwikkeling die in Nederland te verwachten is, zoals Ebele Wybenga beschrijft.

Niet meer in media werkzaam

42% werkt helemaal niet meer in de media-wereld:

  • 15% werkt op universiteiten
  • 13% werkt als freelancer of zzp-er
  • 8% werkt voor commerciële organisaties
  • 6% werkt voor overheids- en vakbondsorganisaties

Niet iedereen wilde als journalist werkzaam blijven na het ontslag: 65% van de mensen die het werkveld had verlaten gaf aan dat ze daar bewust voor gekozen hadden. De andere 35% wilde wel als journalist werkzaam blijven, maar er was geen werk voor hen.

Minder geld, maar betere werkomstandigheden

Uit het onderzoek blijkt tevens dat een belangrijk gevolg van het ontslag is dat de journalisten nu minder verdienen dan toen; meer dan tweederde van de respondenten geeft dit aan. Toch geeft meer dan de helft van de respondenten aan dat hun werkomstandigheden nu wel beter zijn. Een van de verklaringen hiervoor is dat ze nu minder stress op het werk ervaren dan toen ze journalist waren.

Lees meer over het onderzoek en de uitkomsten op theconversation.com

Redactie Contentmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken