De Britse definitie van contentmarketing

De Britse definitie van contentmarketing
  • Content
  • 15 jan 2014 @ 09:00
  • Link
  • Redactie Contentmarketing
    Redactie Contentmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • Trends

De Britse branchevereniging van contentmarketingbureaus, Content Marketing Association (voorheen APA), geldt al jaren als een van de voorlopers op het gebied van succesvolle cases en effectiviteitsonderzoek. Eerst op het gebied van customer media, en de laatste jaren op het gebied van contentmarketing. Zij constateren dat contentmarketing wel booming business is, maar dat er nog geen sprake is van een eenduidige definitie. Dit gebrek aan duidelijkheid ervaren wij in Nederland wat minder, maar hoe de CMA tegen contentmarketing aankijkt is altijd nuttig.

Iedereen die met een half oog naar de sector kijkt weet hoe het principe van contentmarketing werkt: voorzie de klant van relevante informatie die gerelateerd is aan je merk en zorg ervoor dat de klant tot actie overgaat. Maar wat is cotnentmarketing en hoe definieer je het?

The CMA's definitie van contentmarketing is:

"The discipline of creating quality branded editorial content across all media channels and platforms to deliver engaging relationships, consumer value and measurable success for brands."

De kern van deze definitie is ‘quality branded editorial content'.

Volgens CMA zijn er zeven elementen die het succes van contentmarketing bepalen:

1. Het wordt gemaakt voor een merk

Contentmarketing is altijd een middel om verkoop te genereren. Het kan langer duren dan bij andere media, maar het contentmarketing verkoopt altijd producten..

2. Het is 'multichannel'

Goede content werkt via elk kanaal.

3. Het creeert een langdurige relatie met de klant

Het is geen 30-seconde medium. Contentmarketing is een krachtig, langdurig verbond met de doelgroep.

4. Het is meetbaar

Niet meten, is geen resultaten, betekent dus niets. Alle contentplatformen hebben een aantal methoden tot hun beschikking om de effectiviteit aan te tonen.

5. Het engageert de consument voor een significante tijdsperiode

Content gaat over constante aandacht, om het verkrijgen van het vertrouwen van de klant, door hem naar de wereld van je merk te trekken voor een bepaalde tijdsperiode.

6. Het heeft een aantal marketingdoelen

Doelen zijn bijvoorbeeld bekendheid, loyaliteit, sales, merkbouw, et cetera.

7. Het is effectief

Ontelbare studies, veel uitgevoerd door CMA, hebben bewezen dat contentmarketing werkt en effectiever is dan andere media.

Los van het feit dat vooral de punten 4 en 7 'interessante' uitspraken zijn (show me the numbers), zijn het wel punten om te overwegen.

Lees meer over de visie van CMA op the-cma.com.

Redactie Contentmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken