De fotoroman: de kracht van het verhaal in beeld

De fotoroman: de kracht van het verhaal in beeld
  • Content
  • 2 jan 2014 @ 13:20
  • Link
  • Redactie Contentmarketing
    Redactie Contentmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • Storytelling

Op donderdag 16 januari vindt de jaarlijkse Van Markenlezing van Logeion plaats. Dit jaar staat de fotoroman centraal. In de fotoroman komen twee zaken samen die hun waarde bewezen hebben: het vertellen van verhalen en het gebruik van beelden. De fotoroman of fotonovela is een stripverhaal in foto’s.

Wereldwijd gezien is de fotoroman het meest populair in Zuid-Europa en Amerika, waar men het toepast in bijvoorbeeld de gezondheidscommunicatie. Er zijn aantoonbare positieve effecten als het gaat om het beïnvloeden van kennis, attitudes en gedragsintenties, bijvoorbeeld op het gebied van overgewicht en diabetes.

Wat valt er nog meer te vertellen én te verbeelden over de fotoroman? Welke onderzoeken lopen er, welke bewezen voordelen zijn er ten opzichte van andere communicatiemethodes, hoe helpt een goed beeldverhaal de boodschap over te brengen? En, wat kunnen we er mee in de bedrijfsjournalistiek?

Prof. dr. Carel Jansen doet onderzoek naar het fenomeen, en laat ons in sprekende (voor)beelden en verhalen zien hoe we onze doelgroepen kunnen bereiken met ‘transportatie’, ‘identificatie’ en ‘parasociale interactie’.

Programma:
15.00 – 15.30 uur Inloop met koffie en thee
15.30 – 16.15 uur Lezing prof. dr. Carel Jansen
16.15 – 16.45 uur Discussie: Is de fotoroman toe te passen in de bedrijfsjournalistiek?
16.45 – 18.00 uur Borrel

Aanmelding en locatie
De bijeenkomst vindt plaats op donderdag 16 januari van 15.00 tot 18.00 uur.

Locatie: Bartholomeus Gasthuis, Lange Smeestraat 40, 3511 PZ Utrecht

Deelname kost € 37,50 voor leden van Logeion en Tekstnet, € 18,75 voor Logeion Young Professionals en € 65,00 voor niet-leden (prijzen zijn exclusief btw). Kosteloos annuleren is mogelijk t/m 8 januari 2014. In de week voorafgaand aan de bijeenkomst ontvangen alle deelnemers een bevestiging en routebeschrijving.

Meer informatie en aanmelden
 

Prof. dr. Carel Jansen (1952) is hoogleraar Communicatie- en Informatie¬wetenschappen in Groningen. Hij is een expert op het terrein van de instructieve en persuasieve communicatie. Hij studeerde moderne taalkunde en taalbeheersing aan de Universiteit Utrecht, waar hij in 1989 promoveerde. Jansen publiceerde ruim 150 artikelen over zijn wetenschappelijke werk in Nederlandse en internationale bundels en tijdschriften, en is een van de initiatiefnemers voor het NWO-themaprogramma Begrijpelijke Taal. Naast zijn aanstelling in Groningen is hij buitengewoon hoogleraar aan de Universiteit Stellenbosch (Zuid-Afrika), waar hij betrokken is bij onderzoek naar verbeteringsmogelijkheden van de voorlichting over HIV/AIDS.

Over de Van Markenlezing
Jaarlijks wordt in januari de Van Markenlezing gehouden. De lezingen zijn vernoemd naar de oprichter van het eerste bedrijfsblad in Nederland (1882). Bij deze lezing staat steeds het grensvlak tussen bedrijfsjournalistiek en andere vakgebieden centraal. In de afgelopen jaren zijn de Van Markenlezingen verzorgd door Suzanne de Bakker, Peter Kerkhof, Hans Hoeken, Luc van Beers, Sak van den Boom, Leon de Wolff, Huub Evers, Betteke van Ruler, Ebele Wybenga en Henk Vlaming.
 


 

Redactie Contentmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken