Google Hummingbird: nieuwe SEO regels voor Content Marketing
- Content
- 6 jan 2014 @ 09:00
- Link
-
Redactie Contentmarketing
Redactie
MarketingTribune - Trends
- 6 jan 2014 @ 09:00
- Redactie Contentmarketing
In haar 15 jarig bestaan heeft Google al heel wat updates uitgevoerd van haar zoekalgoritme. De SEO wereld stond in september jl. op z’n kop vanwege de aankondiging van de nieuwe Google Hummingbird update, iedereen actief met content erg belangrijk opgelet dus! Ben je overigens nieuw met SEO? Dan heb je volgens Aldo Wink geluk, de regels zijn zo drastisch veranderd dat het voor de meest ervaren content marketing professional voelt alsof je weer helemaal opnieuw moet beginnen.
Google Hummingbird update
Google Hummingbird wordt langzaam uitgerold in Nederland. Je kunt maar beter nu al starten hiermee rekening te houden wanneer je nieuwe informatie schrijft voor je lezers en je doelgroep. En vergeet alle SEO schrijf richtlijnen maar die je de afgelopen jaren geleerd hebt.
Het Google algoritme bestaat uit ongeveer 200 verschillende punten waarop de content op een webpagina beoordeeld wordt. Allerlei ingewikkelde berekeningen van backlinks, keywords, H1 en H2 tags enzovoorts op basis waarvan Google de zoekresultaten bepaald.
Deze Hummingbird update is anders, de menselijke factor is er eentje die nu heel zwaar meetelt. SEO guru Rand Fiskin van SEOmoz is er duidelijk over:
SEO gaat nu over onderwerpen en mensen, niet meer over keywords en rankings
Google wil met Hummingbird de intentie en context van de zoekopdrachtgever beter gaan beantwoorden. Dit betekent dat de regels voor SEO omgegooid zijn. Schrijf je teksten dus niet meer voor zoekmachines door ze met keywords te doordrenken, schrijf ze voor je lezers!
De belangrijkste Hummingbird SEO regel: schrijf vanuit de behoefte van je lezer / klant. Binnen elke Content strategie is het belangrijk dat je eerst je doelgroep zo goed mogelijk probeert te begrijpen via Buyer Persona’s, wat hem beweegt, wat zijn z’n uitdagingen en problemen, welke antwoorden zoekt hij.
Heb je dus content op je website dat alleen over jou gaat dan heb je een probleem. Deze webpagina’s kun je beter op de Over Ons pagina onderbrengen om zo ruimte te maken voor content die er wel toe doet.
Dit zijn de belangrijkste content vormen die sinds de Google Hummingbird update meer gewaardeerd zullen worden:
How to Content / Educatief
Hummingbird houd van content dat begint met: Hoe moet ik…, Welke…, Waar is… en Wat is… Met andere woorden content die vragen beanwoorden en waar dus een vraagteken achter staat. Voorkom bij dit type content overigens wel zoveel mogelijk het gebruik van ‘jargon’. Google is inmiddels slim genoeg om content dat te technisch geschreven is vol met jargon, en dus onvoldoende vanuit de behoefte van de lezer, te herkennen.
Frequently Asked Questions
De FAQ pagina op websites wordt vaak nog onderschat. Naast dat dit een handig overzicht biedt voor de meest voorkomende vragen en / of issues, is een FAQ pagina ook een handig overzicht met verwijzingen naar onderliggende pagina’s. Onderhoud de FAQ pagina goed, zorg dat deze up to date is als extra service naar je potentiele en huidige klant.
Lees verder op stanandstacy.com
-
Redactie Contentmarketing
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/content/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Realityprogramma Het Blok en Praxis... 23-04-2024
- EasyToys lanceert realityshow The... 22-04-2024
- Heineken lanceert ‘saaie telefoon’... 17-04-2024
- Ziekenhuis lanceert wervingscampagne... 12-04-2024
- Snickers en Noa Lang maken en vragen... 09-04-2024
- Videoserie De Impact vraagt aandacht... 04-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing