De toekomst van wearable computing

De toekomst van wearable computing
  • Content
  • 11 feb 2014 @ 20:44
  • Link
  • Redactie Contentmarketing
    Redactie Contentmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • DigitaalTrends

Wearable computing is snel in opkomst. Wat begon met de smartphone verplaatst zich nu naar de smart watch, smart ring en Google Glass. Deze verschuiving brengt voor mediabedrijven nieuwe uitdagingen en kansen met zich mee. Binnen de contentmarketing kennen we nog geen voorbeelden van wearable computing (toch?), maar het is denkbaar dat dit wel een rol gaat spelen. Daarom aandacht voor dit verslag van het Cross Media Café: De toekomst van mobiele media diensten - het belang van context.

Het speelveld van smart devices
De kick-off werd verzorgd door Inge Monsees, Research Manager media bij GfK die een beeld van het huidige speelveld van smart devices gaf en wat we daarvan kunnen verwachten.

Momenteel zijn er 8,5 miljoen smartphones in Nederland. Ten opzichte van 2012 is dit met 9% toegenomen maar de groei stabiliseert. Er zijn meer Nederlanders met een smartphone dan met een PC. De grootste penetratie van smartphones is bij de jongeren, maar de ouderen zijn bezig met een inhaalslag.

De tablet markt is ten opzichte van 2012 gegroeid met 19% en blijft doorgroeien. Tablet bezitters zijn vooral de 35-49 generatie maar de groei is gelijkmatig verdeeld over alle leeftijdsgroepen. De tablet wordt voornamelijk thuis gebruikt, vaak als vervanging voor de PC. Buitenshuis wordt de smartphone vooral gebruikt.

TV kijken op de smartphone gebeurt nog relatief weinig, 8% van de smartphone bezitters kijkt wel eens TV op de smartphone ten opzichte van 24% bij tablet gebruikers. 48% kijkt wel eens audiovisueel materiaal op de smartphone.

Wearable devices
Qua wearable devices is de smart watch de snelste groeier. Er zijn in Nederland 4.297 smart watches verkocht in 2013 (eerste cijfers van 4 fabrikanten) waarvan maar liefst 3.000 in de laatste 3 maanden van 2013. Vooral jongeren vinden de smart watch interessant, bij ouderen leeft dit minder. 

Lees verder over Google Glass en het belang van de context waarin deze wearable device gedragen gata worden op immovator.nl.

Redactie Contentmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken