IKEA wil fansite IkeaHackers stoppen

IKEA wil fansite IkeaHackers stoppen
  • Content
  • 17 jun 2014 @ 12:39
  • Link
  • Redactie Contentmarketing
    Redactie Contentmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • Branded content

Berichtten we gisteren nog over het mooie rapport van Ikea met daarin de ochtendrituelen van mensen uit acht wereldsteden. Vandaag informeren we jullie over het feit dat Ikea de fansite IkeaHackers wil laten stoppen. Eigenlijk een vreemde actie van Ikea, want wie wil er nu geen grote schare fans die gratis reclame en content voor je maakt?

Op IkeaHackers posten fans van Ikea foto's van hun meubels die 'gehacked' zijn; dat zijn dus meubels die een andere functie of aanpassing hebben gekregen dan in eerste instantie de bedoeling was. Het mooie aan deze site is dat je dus nieuwe creatieve ideeen opdoet om iets moois met de Ikea-meubelen te gaan doen.

De site is acht jaar geleden gestart door een Ikeafan uit Kuala Lumpur, die door het leven gaat onder de pseudoniem Jules Yap. De site groeide uit tot een aanzienlijke fancommunity. Niets aan de hand tot het punt dat Yap kleine advertenties toeliet op het platform om het vele werk dat ze aan de site besteedde te ondersteunen. Ikea heeft Yap recent een 'cease and desist' brief gestuurd:

"Some months ago I received a Cease and Desist (C&D) letter from the agent of Inter IKEA Systems B.V., citing that my site IKEAhackers.net has infringed upon its intellectual property rights. In that letter they asked that I agree to voluntarily transfer the domain name IKEAhackers.net to them, failing which they reserve the right to take any legal action it deems necessary against me."

Volgens gismodo.com is dit een opmerkelijke keuze want IkeaHackers is een plek waar Ikeafans over hun liefde voor Ikea praten en hun creatieve ideeen met elkaar delen. Het maakt mensen alleen maar meer enthousiast over de producten van Ikea en wat je daar allemaal mee kunt doen.

Dus, wat gebeurt er nu? Yap legt op haar blog uit: 

"Long story short, after much negotiation between their agent and my lawyer, I am allowed to keep the domain name IKEAhackers.net only on the condition that it is non-commercial, meaning no advertising whatsoever.

I agreed to that demand. Because the name IKEAhackers is very dear to me and I am soooo reluctant to give it up. I love this site’s community and what we have accomplished in the last 8 years. Secondly, I don’t have deep enough pockets to fight a mammoth company in court.

IKEAhackers.net was set up in 2006 and truly not with the intent to exploit their mark. I was a just crazy fan. In retrospect, a naive one too. It is not an excuse but that was just how it was when I registered IKEAhackers. Over the last 8 years the site has grown so much that I could not juggle the demands of a full time job and managing IKEAhackers. It also costs quite a bit to run a site this large. Since IKEA® does not pay me a cent, I turned to advertising to support myself and this site.

Now by June 23rd, I would need to take down the ads, not earn any income and still advance their brand on this site. Wonderful!"

Redactie Contentmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken