Start je contentmarketing met een pilot in 10 stappen

Start je contentmarketing met een pilot in 10 stappen
  • Content
  • 17 jul 2014 @ 13:45
  • Link
  • Redactie Contentmarketing
    Redactie Contentmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • Trends

Aan de slag gaan met contentmarketing in je organisatie is meestal niet makkelijk; Op zijn zachts gezegd betekent dit meestal een cultuuromslag in je organisatie, en daar zit niet iedereen op te wachten. Om toch met contentmarketing aan de slag te kunnen gaan werkt een pilotproject heel goed. Je start klein en bij succes is het makkelijker om het project uit te breiden. Joe Pulizzi beschrijft 10 stappen om een pilot succesvol te laten worden.

Ask why: Waarom ga je dit doen? Wat is het doel ervan? Is het om sales te genereren, om kosten te reduceren of om betere consumenten te krijgen? Focus op de echte reden van je contentmarketing. Als het niet een van deze redenen is, dan doe je iets verkeerd. Voornaamste punt is "hoe is mijn organisatie verbeterd als het pilotprogramma succesvol is?" 

Ask who: Welk specifiek publiek wil je aanspreken met de pilot? Vaak kies je in deze fase de doelgroep die je het best kunt beinvloeden, waar het project de meeste impact op zal hebben. 

Ask what: wat is het kernonderwerp van je content? Waar focus je op? Op welk gebied kun je iets ontwikkelen waar je doelgroep echt op zit te wachten, wat onmisbaar is voor hen? 

Ask where: Waar ga je die content op plaatsen, wat is het beste platform of medium waar je je boodschap op kwijt kunt? En kun je je content op verschillende manieren kwijt, met relatief weinig inspanning? 

Consider your available team resources: Hoe ga je dit intern aanpakken? Wie kan en wil meewerken? Ga je hulp van buiten halen? is daar budget voor? 

Determine your primary metric: Wat is de belangrijkste metric die bepaalt of je pilot een succes is? Vaak is dat het aantal subscribers,of de mensen die je nieuwsbrief ontvangen of zich aanmelden. Als je dit hebt, kun je deze data vergelijken met de database van klanten die je al had en aangeven hoe de nieuwe subscribers zich ander gedragen. 

Consider your secondary metrics: Wat zijn de secundaire doelen die leiden tot het primaire doel? Bijvoorbeeld: leidt een toename in traffic op je website tot meer subscribers? is social sharing van belang, of juist SEO? In andere woorden: hoe bereik je de primaire metric? 

Set a length of time for the pilot: Vaak is een periode van 6 maanden voldoende. Het doel van deze 6 maanden is om een positief verhaal over de pilot te hebben om de pilot eventueel uit te breiden met 6 of 12 maanden. 

Will your content be irreplaceable to those it reaches?: Dit is een belangrijk en moeilijk punt: is jouw content echt uniek in je industrie, of bestaat er al een dergelijk initiatief? Als dit zo is, dan is het raadzaam om je op een andere specifieke doelgroep te richten of om een andere contentfocus te kiezen. 

Communicate your success: Deel alle succesvolle resultaten. Wat kun je voordat het project afloopt al doen om het succes aan te tonen? Bijvoorbeeld subscribers interviewen over hun ervaringen met je content. Ook analytics kun je hier goed gebruiken. Wacht dus niet tot het einde, maar vertel tijdens de pilot al wat je doet en wat het oplevert.

Lees meer over deze stappen op contentmarketinginstitute.com.

Redactie Contentmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken