Bezoekers FloraHolland Trade Fair kregen relevante informatie via iBeacons

Bezoekers FloraHolland Trade Fair kregen relevante informatie via iBeacons
  • Content
  • 11 nov 2014 @ 11:13
  • Link
  • Redactie Contentmarketing
    Redactie Contentmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • Trends

Afgelopen week bezochten ruim 14.000 mensen de FloraHolland Trade Fair in Aalsmeer. Tijdens de Trade Fair kregen de bezoekers een kijkje in de toekomst van Shopping 2020. Het format was opgezet door Big Creative Network dat een centrale rol aan het gebruik van iBeacons had toegewezen.

Bezoekers kregen, via de Trade Fair app gekoppeld aan het inBeacon platform, tijdens het bezoek persoonlijke en relevante berichten op hun smartphone. Bovendien kregen zij op de stand van FloraHolland inzicht hoe iBeacon in retail toegepast kan worden.

Persoonlijke informatie op het juiste moment

De beursvloer van FloraHolland was uitgerust met tientallen iBeacons, geleverd door het Nederlandse bedrijf Glimworm. Deze kleine Bluetooth zenders zenden een unieke identificatie uit die herkend wordt door smartphones. Het inBeacon besturingsplatform maakt het mogelijk iBeacon-technologie aan de bestaande Trade Fair iOS en Android app toe te voegen waardoor deze direct gereed is voor het gebruik van iBeacon campagnes.

Met iBeacon-technologie is de app contextgevoelig en stuurt deze aan de hand van de locatie en het profiel van de bezoeker persoonlijke informatie. Zo kreeg de bezoeker onder andere bij entree een persoonlijk welkomstbericht met informatie over het gebruik van de iBeacons, op specifieke plaatsen gerichte informatie over het getoonde en een bedankbericht bij het verlaten van de stand en de beurs.

Live dashboard en clienteling

Op de FloraHolland-stand kregen bezoekers bovendien een kijkje in de keuken van het inBeacon platform. Het live dashboard toonde informatie over het totaal aantal bezoekers, het aantal aanwezigen op een bepaalde locatie, het percentage terugkerende bezoekers, de gemiddelde verblijfstijd en de verdeling tussen iPhone- en Androidgebruikers.

Verder was er het clienteling-scherm. Deze toonde live de namen van de bezoekers die op dat moment rondliepen. Dit is mogelijk gemaakt door een slimme koppeling met de FloraHolland Trade Fair app die de naam van de bezoeker registreerde.

Relevant communiceren met de klant

Remco Bron, CCO en founder van inBeacon zag dit als een showcase hoe iBeacons de retail gaan veranderen:

'Het gaat om het persoonlijk relevant communiceren, we hebben de kracht daarvan tijdens de FloraHolland Trade Fair op een bijzondere wijze kunnen demonstreren. Geen enkele consument zit te wachten op berichten met ‘welkom in onze winkel’. Een consument is alleen geïnteresseerd in informatie die op dat moment interessant en relevant is.'

Teun van Turenhout, projectleider bij FloraHolland, is tevreden over de discussie die dit bij de B2B-bezoekers heeft losgemaakt:

'Ook de sierteeltsector zal zich moeten blijven ontwikkelen in het meer consumentgericht denken en handelen. iBeacons bieden de retailer en bloemist de mogelijkheid om de consument bij binnenkomst te herkennen en op dat moment, op die plaats zinvolle acties te ondernemen. De bezoekende retailers uit binnen- en buitenland waren positief verrast over de huidige werking van het systeem en in de gesprekken met mijn collega’s is veel interesse getoond om verder te onderzoeken hoe ze dit zouden kunnen gaan toepassen.'

Ilse-Marie Sobering, projectleider bij Big Creative Network, kijkt met een goed gevoel terug over de uitvoering van de showcase:

'Wij hebben in de afgelopen weken goede ervaring opgedaan met inBeacon. Het koppelen van het systeem met de FloraHolland Trade Fair app heeft uitermate snel plaatsgevonden en in goed samenspel hebben we daarna de triggers en acties in het inBeacon platform kunnen specificeren. Het is bijna verbazingwekkend hoe snel het systeem operationeel was nadat de iBeacons op de Trade Fair waren opgehangen en ingeregeld.'

iBeacons maken offline retail weer persoonlijk

Met de samenwerking hebben FloraHolland en inBeacon bezoekers laten zien hoe communicatie met iBeacons mogelijk is en welke waardevolle informatie de retailer kan inzien over de klant die de winkel bezoekt. Een goede toepassing biedt de retailer de kans om beter in te spelen op de persoonlijke behoeftes van de klant in de winkel.

Redactie Contentmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken