Branded YouTube-kanaal KLM succesvol

Branded YouTube-kanaal KLM succesvol
  • Content
  • 25 nov 2014 @ 08:15
  • Link
  • Redactie Contentmarketing
    Redactie Contentmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • VideoBranded content

In samenwerking met Clipster heeft KLM deze zomer een YouTube-kanaal gelanceerd; www.youtube.com/klm. Niet alleen is het kanaal bijzonder vormgegeven, er zijn ook nieuwe functionaliteiten geïntegreerd die in verschillende campagnes van KLM zijn ingezet. Hiermee laat de organisatie zien een voorloper te zijn op het gebied van social media.

Livestream Amsterdam Music Festival (AMF)

In oktober heeft KLM het YouTube-kanaal ingezet tijdens het Amsterdam Music Festival. De weken vooraf werd er live afgeteld op de Music-pagina waarna KLM-fans wereldwijd live hebben kunnen meegenieten van de verkiezing van de beste dj ter wereld. 

Blogomgeving

Tijdens de wereldwijde #happytohelp-campagne heeft een speciaal KLM-customerserviceteam via Twitter vijf dagen lang reizigers over de gehele wereld geholpen, ongeacht of ze met KLM vlogen of niet. Hiervoor heeft Clipster een functionaliteit ontwikkeld waardoor video’s die in een tweet als antwoord waren meegestuurd in een speciaal ontwikkelde blogomgeving binnen YouTube konden worden geïntegreerd.

Localizen van content

Via Clipster’s tab-functionaliteit kunnen KLM’s vestigingen wereldwijd hun lokale campagnes via YouTube tonen op een eigen pagina. Voor de Nederlandse markt zijn specifieke campagnes opgezet voor het KLM Open golftoernooi, het 95-jarige bestaan van KLM en de welbekende Werelddealweken. 

Meer dan video

Naast de campagnes, biedt het nieuwe kanaal inspiratie voor de bezoeker. Ze kunnen wegdromen bij video’s van de bestemmingen die KLM te bieden heeft en met een klik een boeking maken. Bezoekers kunnen via de pagina ook een vraag stellen via Facebook en Twitter. Naast KLM’s muziekvideo’s wordt er bovendien een muziekevent-kalender getoond via een Google map. En tenslotte kan men direct de KLM’s strategy game Aviation Empire downloaden als men de trailer heeft bekeken. 

Eerste resultaten

De eerste resultaten zijn bemoedigend. Sinds deze zomer stijgt o.a. het aantal YouTube-abonnees sterk. Naast succesvolle videocontent heeft Clipster met het vernieuwde kanaal hier ook een bijdrage aan geleverd. Daarnaast deelde bijna 7 procent van de kijkers de AMF livestream met vrienden via social media.

Viktor van der Wijk, director digital marketing KLM: 'De flexibele instelling van Clipster sluit goed aan wat KLM zoekt in een partner. Daarnaast denken de specialisten van Clipster proactief mee om KLM’s video content zo optimaal mogelijk via YouTube te tonen.'

Loek Wermenbol, ceo Clipster: 'Het gaat goed met Clipster en het is geweldig dat een voorbeeldklant als KLM voor ons en onze software heeft gekozen. Wij zien het als bevestiging van het specialisme dat Clipster biedt op YouTube.' 

Over KLM

KLM is een voorloper op het gebied van online en social media en is in 2014 bij de SpinAwards verkozen tot beste opdrachtgever en bij de Social Media Awards als beste merk. 

Over Clipster

Clipster is in 2012 opgericht en heeft in samenwerking met Google de beste software ontwikkeld voor het vormgeven en optimaliseren van YouTube-kanalen. Met behulp van de drag-and-drop software kan een betere beleving worden gecreëerd, met alle functionaliteiten die ook binnen een website te vinden zijn. Dit zorgt voor hogere resultaten voor adverteerders en een betere waardering bij de bezoekers. Clipster bedient klanten over de gehele wereld.

Redactie Contentmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken