Vertel een goed B2B-verhaal in stripvorm

Vertel een goed B2B-verhaal in stripvorm
  • Content
  • 3 dec 2014 @ 09:03
  • Link
  • Redactie Contentmarketing
    Redactie Contentmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • StorytellingPrintBranded content

Misschien vraag je je af: waarom zou ik in godsnaam strips gebruiken in Business to Business marketing? Oké, het is niet direct een vorm die je vaak tegenkomt, maar strips hebben twee voordelen: ze zijn visueel en ze zijn perfect geschikt voor storytelling. Stripboeken maken een revival door. Amazon herkende dat en kocht dit jaar de aandelen van Comixology, een digitaal, cloud based, strip platform, omdat mensen – volwassenen – strips leuk vinden.

Volwassenen houden ervan verhalen en informatie in zich op te nemen door visuele content in stripboekvorm. Dat maakt van strips een ideaal vehikel voor B2B merken om hun publiek erbij te betrekken. Google en Moz doen dat bij voorbeeld met veel succes. Emily King meldt dit op de site van het Amerikaanse Content Marketing Institute. King geeft een aantal tips voor een succesvolle B2B strip.

Goede verhalen vinden
Hoe vind je goede verhalen voor een B2B publiek die zich goed in een visuele vorm laten vertalen? Dat kun je terugbrengen naar drie elementen: waarheid, spanning en menselijkheid.
Een verhaal in stripvorm heeft geen superhelden nodig in glimmende nauwsluitende pakken. Je kunt bijna overal binnen of buiten je bedrijf geschikte hoofdrolspelers vinden. Een succesvol verhaal heeft maar drie elementen nodig: waarheid, spanning, menselijkheid. Of ,zoals Kevin Spacey het noemt: authenticiteit, conflict en publiek. Een goed stripboek heeft – net als elk verhaal - deze drie elementen nodig. De waarheid (authenticiteit) maakt je verhaal geloofwaardig, spanning (conflict) maakt het interessant en menselijkheid (publiek) geeft je lezer de kans zich emotioneel te verbinden.

De klant als held
In B2B marketing heeft het geen zin om een verzameling striptekeningen te maken die je bedrijf of producten als superhelden neerzetten die wonderen kunnen verrichten. Nog afgezien van het probleem dat je niet genoeg ruimte hebt om van alles het wie wat waar wanneer, waarom en hoe uit te leggen heb je nog een ander probleem: als je je klanten er al voor kunt interesseren, dan nog pikken ze er maar een klein beetje van op.
Je verhaal in stripvorm gieten hoeft volgens King helemaal niet moeilijk te zijn. Als je de volgende dingen maar in acht neemt:


1. Begin met het menselijke aspect
De strip (hoe die er ook uitziet) moet zijn publiek voorop zetten in het verhaal. Dat kun je bij voorbeeld doen door je klant de held van het verhaal te maken. Als je van een case studie een strip wilt maken, heb je er veel profijt van als je klant daarin de held is, de hoofdrol.
Onthoud: Volgens de Economist is 71 procent van de business executives niet gediend van content die op een sales pitch lijkt. Je kunt gewoon geen goede strip maken rond een merk of product: het moet om mensen gaan. Al het andere komt op de tweede plaats.


2. Voeg spanning toe
Net zo als elke held moet ook jouw hoofdrolspeler aan het eind beter of sterker zijn. Dit dynamische gegeven brengt spanning in het verhaal, omdat die de voordelen van de reis laat zien. Dat betekent dat je niet bang moet zijn om de uitdagingen te laten zien waarvoor jouw karakters zich geplaatst zien. Stel je voor dat je een strip wilt maken over het managen van projectrisico’s. Dan kun je het best laten zien wat er gebeurt als die risico’s niet goed worden gemanaged, met alle gevolgen voor financiën en personeel.


3. Houd je bij de waarheid
Je strip hoeft geen klap-voor-klap optelsom te zijn van waargebeurde situaties - hoewel: het mag wel. Belangrijk is dat – zelfs als je tekeningen een held hebben in een nauwsluitend pak – het verhaal realistisch overkomt. Je moet er een stuk authenticiteit in brengen. Anders zullen je lezers het verhaal onwaarachtig en irrelevant vinden, en maak je de afstand tot je merk groter. Baseer je strip op echte gebeurtenissen binnen of buiten je organisatie. Je mag het mooier maken, maar zoals Mark Twain ooit zei: de werkelijkheid is vaak gekker dan je kunt verzinnen.

Vertaal je verhaal naar de stripvorm
Als je een goed verhaal hebt over je merk waarin je klant de held is, dat drama bevat en is gebaseerd op de werkelijkheid, dan heb je de formule voor een goede strip en een goede manier om informatie te delen die waardevol is voor je lezers en ze helpt betere beslissingen te nemen.
Wil je meer weten over het proces om een B2B stripboek te maken, download dan het gratis eBook How to Make Comics in B2B Marketing (er worden geen vragen gesteld).

Redactie Contentmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken