Contentmarketing in 2015 wat kunnen we verwachten

Contentmarketing in 2015 wat kunnen we verwachten
  • Content
  • 13 jan 2015 @ 08:17
  • Link
  • Redactie Contentmarketing
    Redactie Contentmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • PR

Merken creëren steeds meer content. Contentmarketing was dan ook één van de meest trending topics binnen de marketingwereld in het afgelopen jaar. Het is een discipline die nog volop in ontwikkeling is en steeds vaker een groot deel van het marketingbudget bepaalt. Merken zijn overgegaan van het pushen van hun commerciële boodschap, naar het vertellen van verhalen rondom hun merk. Van het klassieke ‘selling’ naar ‘telling’. Dit brengt veel kansen, maar ook uitdagingen met zich mee voor contentmarketeers. Hieronder 5 topics die in 2015 aan belang zullen toenemen bij het inzetten van contentmarketing.

 1. Kwaliteit gaat altijd boven kwantiteit

We leven in een wereld waarin de hoeveelheid aan informatie bijna oneindig is. De commerciële boodschappen vliegen ons om de oren. Dit maakt het zowel voor de marketeer als de consument lastig om het kaf van het koren te scheiden. Veel marketingboodschappen gaan hierdoor verloren in de grote brei aan informatie die dagelijks op consumenten afgevuurd wordt. Het is dan ook belangrijker dan ooit om je boodschap goed in de markt te zetten.

Het gaat qua content niet om het aantal posts, maar om de kwaliteit van de posts. Maak de inhoud relevant, spits het toe op de doelgroep die je wilt bereiken, kies waar mogelijk voor een innovatieve manier van communiceren en denk goed na over de timing. Eén perfect afgestemd en aansprekend bericht bereikt meer consumenten dan een overvloed aan losse posts. Zeker in een tijdperk waarin steeds meer ‘on demand’ gekeken wordt en consumenten steeds vaker bewust kiezen wat ze kijken en wanneer.

2. Het juiste verhaal via het juiste kanaal

Het creëren van waardevolle content is natuurlijk een eerste stap in het succes. Het verspreiden van de content via de juiste kanalen is daarbij minstens zo belangrijk. Te vaak zie je dat social marketeers het rijtje sociale netwerken afgaan en op LinkedIn dezelfde posts als op Facebook en Twitter plaatsen. Marketeers moeten in 2015 nog beter de boodschap afstemmen op de juiste platformen. Hier hoort ook een goede advertising strategie bij.

Budgetten voor social advertising gaan verder stijgen. En met een goede mobiele strategie kunnen gebruikers op elk apparaat naadloos over content beschikken, een absolute plus voor de gebruikerservaring. Optimaliseer daarom je content voor zoekmachines en mobiel en pas je boodschap aan op het kanaal.

Overigens is het voor social marketeers ook belangrijk dat ze bij het inzetten van b2b-contentmarketing, via bijvoorbeeld LinkedIn, het massamediaal denken in groot bereik loslaten. Dit moet plaatsmaken voor het opbouwen van een relatie met de juiste decision makers. En dat is even wennen voor veel organisaties.

3. Geloof je het zelf?

Steeds meer marketingcampagnes leunen op thought leadership en het claimen van autoriteit of visie op een bepaald vlak. Dat is geen verrassing met de verschuiving van kwantiteit naar kwaliteit, maar het is wel belangrijk. Dat die boodschap echt intrinsiek klopt met de missie of het vertrekpunt van je organisatie. Een ongeloofwaardige bron, woordvoerder of ambassadeur kan zelfs schadelijk zijn voor je merk en verhaal.

Raadzaam is het dan ook om niet alleen de influencers binnen jouw branche te identificeren, maar ook om ze op de juiste manier in te zetten voor jouw behoeften. Belangrijk hierbij is om goed in kaart te brengen wat voor eigen content de influencer naar buiten brengt. Kijk dan vooral naar de kwaliteit, frequentie en betrokkenheid van de posts. Is dit allemaal een match met het merk? Sta je er echt achter? Pas dan ben je hier klaar voor.

4. It takes two to tango

Adverteerders en media worden steeds vaker partners van elkaar. Native adverstisinggroeit en wordt in 2015 alleen nog maar groter. Door media in te zetten als partner, zorgen adverteerders ervoor dat betaalde content ook daadwerkelijk toegevoegde waarde biedt voor de lezer, eentje die naadloos opgaat in de bestaande content. Essentieel is dat het verhaal echt past bij het medium.

Hier ligt een rol voor merken, die zelf een zorgvuldige selectie moeten maken, maar ook bij de media zelf. Zij moeten de authenticiteit van hun eigen medium bewaken door alleen content te ontwikkelen voor merken die bij hen passen. Uiteindelijk hebben zowel de adverteerder als het medium hier baat bij. En nee, dat hoeft helemaal niet ten koste te gaan van de scheiding tussen redactie en commercie. De relevantie voor de lezer en hiervoor genoemde authenticiteit, daar gaat het om.

5. Hokjesdenken is passé

De muren tussen ‘owned’, ‘earned’ en ‘paid’ zijn afgebrokkeld. In de komende jaren zullen deze steeds verder samensmelten, waarbij bedrijven een combinatie inzetten bij hun contentmarketingstrategie: converged media. Denk bijvoorbeeld aan een blog van een influencer over jouw merk, welke wordt gepromoot op social media. Het is wel noodzakelijk om hierbij in gedachten te houden dat de messaging (boodschap, look and feel, reacties, etcetera) uniform is voor de ontvanger. Dit vergroot de geloofwaardigheid en uiteindelijk het succes van de campagne.

Contentmarketing is ook de komende jaren een zeer boeiend vakgebied waar volop ontwikkeling in zit en ik kijk uit naar mooie voorbeelden uit de markt waar één of meerdere items uit het voorgaande van toepassing is!

Dit artikel verscheen op marketingfacts en is doorgeplaatst. 

Redactie Contentmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken