Story Telling Award 2015

Story Telling Award 2015
  • Content
  • 25 jan 2015 @ 17:10
  • Link
  • Redactie Contentmarketing
    Redactie Contentmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • AwardsStorytelling

Duurzaam importbedrijf en modeagentuur Goodbrandz heeft zondag 25 januari op de Modefabriek te Amsterdam, Aline Fashion te Burgum en Fabert de Wit te Hellevoetsluis uitgeroepen tot winnaars van de 'Story Telling Award 2015'. In aanwezigheid van alle genomineerden en aanwezige pers namen Hans en Hanneke de Wit van Fabert de Wit, en Aline Sprokkereef van Aline Fashion de prijs in ontvangst. Opvallend is dat Fabert de Wit zich voor de tweede maal mag benoemen tot beste Story Teller. Afgelopen jaar gingen zij eveneens met deze Award naar huis.

De Storytelling Award is uitgereikt aan de retailer die het meest succesvol is in het toelichten van de achtergrond van haar merken. Dit als onderdeel van de steeds belangrijker wordende customer experience in de fysieke winkels. Winkelbeleving en de kwaliteit van het verblijf vormen essentiële randvoorwaarden om de verkoop te stimuleren.

Er is onderscheid gemaakt in twee categorieën:
- Eenmanszaken/MKB waarbij eigenaar tevens inkoper en verkoper is, en
- Filiaalbedrijven en fashion & lifestyle stores groter dan 500m2, waarbij personeel het uithangbord is van de winkel.
Om dit te onderzoeken, werkt Goodbrandz samen met SHOPCONTROL.NL. Winkels door heel Nederland zijn onderzocht en hieruit zijn achttien genomineerden geselecteerd. De winkels zijn door verschillende mystery shoppers bezocht en beoordeeld. Criteria die hierin bepalend waren, zijn de aanwezigheid van visuele communicatie, klantcontact en het proactief benoemen van “the story behind the brand” in het adviesgesprek.

Belang authentiek verhaal
De herkomst van merken wordt steeds belangrijker voor de consument. In een samenleving waarin alle luxe beschikbaar is, kopen we niet meer wat we nodig hebben maar wat we willen hebben. Merken en producten die zoveel mogelijk 'added values' hebben, genieten de voorkeur bij de consument. Daarbij spelen de onbeperkte informatiebronnen die de consument heden ten dage ter beschikking heeft een grote rol. Consumenten kunnen (online) meer informatie vinden dan de retailer zelf vaak beseft. Zij checken labels naar hun achtergrond en herkomst, controleren de samenstellingen, vergelijken prijzen, wegen hun alternatieven af en onderzoeken nauwkeurig de merkbeloftes. Een authentiek verhaal is dan ook van essentieel belang.

Rol van personeel
Daarnaast wordt persoonlijke aandacht en betrouwbaarheid een belangrijkere motivatie in de aankoopbeslissing. Personeel is het visitekaartje van de winkel. Doorslaggevend in de hedendaagse verkoop is dat winkelpersoneel deze achtergrond meeneemt in het verkoopgesprek. Een belangrijk
onderdeel van de beoordeling van de mystery shoppers was daarbij het proactief toelichten van de achtergrond van de merken en het inschatten van de betrouwbaarheid van het verhaal dat de verkoper vertelt.
'De rol die het personeel speelt in de winkels wordt dus steeds belangrijker. Zij maken vandaag de dag het onderscheid en bepalen voor een groot gedeelte het succes van de winkel. Informatie, presentatie, en mensenkennis zijn mede bepalend voor de keuze van de aankoop van een consument in de winkel', aldus eigenaresse Cécile Scheele.

Winnaar categorie eenmanszaak
Aline Fashion is uitgeroepen tot winnaar in de categorie ‘eenmanszaak’. Aline Fashion is volgens SHOPCONTROL.NL het beste geslaagd het achtergrondverhaal van haar merken te vertalen in het advies/verkoopgesprek . “Deskundig en enthousiast personeel die de tijd nemen om het verhaal achter hun merken te vertellen” zo hebben de mystery shoppers van SHOPCONTROL.NL hun bezoeken omschreven.

Winnaar categorie filiaalbedrijven
Fabert de Wit heeft, voor de tweede maal, de prijs in de categorie ‘filiaalbedrijven’ in ontvangst genomen. “De merken worden duidelijk in de winkel gepresenteerd, waar er een complete winkelbelevenis wordt neergezet. Het personeel is uitermate vriendelijk en behulpzaam en legt ook de attentie op de andere producten en het verhaal daarachter” volgens de mystery shoppers. Fabert de Wit scoort hoog in vriendelijkheid en is erg deskundig op het gebied van de herkomst van haar producten.

In het algemeen was een opvallende uitkomst dat veel winkels nog beperkt de achtergrond en herkomst van de merken kunnen toelichten of visueel maken en personeel vaak weinig tot geen kennis heeft van de aanwezige merken. Hier valt volgens Goodbrandz dan ook nog veel winst te halen voor veel winkels, en zich hiermee te onderscheiden van de rest.

Categorieën
De achttien genomineerden in de twee categorieën, in willekeurige volgorde, waren:
Kleine zelfstandigen/ eenmanszaak:

  • Aline Fashion Burgum
  • De Groene Lantaarn Genemuiden
  • De Groene Knoop Eys
  • Roan Fashion Meppel
  • Noteboom Lelystad
  • Marie Eibergen
  • Brandmission Haarlem
  • Quatro Store Ommen
  • Locomare Dronten
  • Villalaluz Den Haag

Filiaalbedrijven / gevestigde retailers met personeel:

  • Van Tilburg Nistelrode
  • Fabert de Wit Hellevoetsluis
  • Spandaw Roden
  • Nukuhiva Utrecht
  • Franken Kleding Bergeijk
  • Loft Arnhem
  • Sissy Boy Rotterdam
  • Pico Mode Enschede

De Storytelling Award is geïnitieerd door Goodbrandz en is onderdeel van de Dutch Retail Experience Awards; de jaarlijkse verkiezingen van de meest vernieuwende winkels op het gebied van winkelbeleving.

Redactie Contentmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken