Eerlijke contentmarketing duurt het langst

Eerlijke contentmarketing duurt het langst
  • Content
  • 4 mrt 2015 @ 08:08
  • Link
  • Redactie Contentmarketing
    Redactie Contentmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • MarketingBranded contentOnderzoek

Consumenten verwachten steeds meer dat bedrijven en organisaties transparant zijn en open kaart spelen in hun communicatie. Maar hoe reageren consumenten wanneer een merk zelf aangeeft dat een product beperkingen heeft, of dat er bijvoorbeeld veel calorieën inzitten? Hiernaar is nog weinig onderzoek gedaan. HvA-docent-onderzoeker Joris Demmers zette een groot onderzoek op om in kaart te brengen wat dit voor de marketing betekent.

‘Transparantie is de laatste jaren een buzz-woord. Het belang ervan neemt toe in de politiek, maar ook in de business,’ legt onderzoeker Joris Demmers uit. Demmers voerde met collega’s en masterstudenten van de Business School vier onderzoeken uit onder bijna 1000 consumenten. Uit onderzoek blijkt dat consumenten transparantie van merken steeds belangrijker vinden en het meewegen bij hun aankoop, zoals de herkomst van materialen en ingrediënten, arbeidsomstandigheden, en verdeling van inkomsten. Zo onthult het populaire programma de Keuringsdienst van Waarde de ware bestanddelen van voedselproducten. En brengt een consument of journalist bepaalde tekortkomingen van een product naar buiten, dan kan dit grote gevolgen hebben voor een merk.

Negatieve informatie is ook goed
Demmers: ‘Ons onderzoek laat zien dat het open en eerlijk communiceren van informatie, zelfs wanneer deze negatief is, ertoe leidt dat consumenten meer vertrouwen hebben en bereid zijn meer te betalen. De vraag naar transparantie vormt niet alleen een bedreiging voor merken, maar biedt juist interessante mogelijkheden.’

Meer betalen voor eerlijke info
In het eerste experiment konden twee groepen consumenten bieden op flesjes van een nieuwe fruitdrank. De ene groep kreeg een standaardadvertentie te zien, de andere helft een advertentie die aangaf welk percentage naar de fruitteler ging. Wat bleek: de groep die de eerlijke advertentie had gezien, bood gemiddeld bijna 70 procent meer dan de eerste groep. De betalingsbereidheid lijkt dus groter te zijn bij het zien van een eerlijke advertentie. Dit bleek ook uit een tweede ander experiment, waarbij de onderzoekers lampen veilden met informatie over een tekortkoming van het product.

Relevante Facebookberichten
Deze onderzoeken tonen aan dat consumenten bereid zijn meer te betalen bij transparante contentmarkerting. Maar beoordelen consumenten de informatie ook als minder negatief wanneer het merk zelf de afzender is? In het derde onderzoek zagen consumenten verschillende soorten negatieve productinformatie in Facebookberichten. Daaruit bleek dat mensen precies de informatie inderdaad als significant minder negatief en tegelijkertijd als relevanter beoordeelden wanneer het merk de auteur van een bericht was, in vergelijking met een consument.

Test in supermarkt
In het vierde en laatste onderzoek zetten de onderzoekers een kraampje op in een supermarkt. Consumenten konden kiezen tussen een fruitdrank en een alternatieve drank. De poster voor de fruitdrank werd omgewisseld: af en toe verscheen een poster met negatieve aanvullende informatie over de voedingswaarde. Wat bleek: consumenten kozen veel vaker de fruitdrank wanneer het merk de negatieve informatie verstrekte (77%) dan wanneer de medewerker dit deed (54%), of wanneer zij dit niet wisten (59%). Dit komt omdat de consumenten de informatie als minder negatief en relevanter ervoeren wanneer deze op de poster van het merk stond.

Redactie Contentmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken