Philips maakt longread over geschiedenis muziekbeleving

Philips maakt longread over geschiedenis muziekbeleving
  • Content
  • 30 apr 2015 @ 09:51
  • Link
  • Redactie Contentmarketing
    Redactie Contentmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • InteractieContentBranded contentVideo

Techblog Numrush en Philips hebben woensdag 29 april 'The Thrill of Sound' gelanceerd, een longread rondom de geschiedenis van audio en muziekbeleving. De bijzondere productie vertelt het verhaal van de ontwikkeling van de grammofoonplaat en de opkomst van het cassettebandje, CD, iTunes en Spotify tot aan de mogelijkheid om volledig draadloos muziek en video te streamen over een draadloze surround set.

In de longread, die werd geschreven door journalist Marjolein van Trigt, worden herinneringen opgehaald door diverse prominenten uit de muziek- en radiogeschiedenis. Zo wordt DJ Isis geïnterviewd over haar liefde voor vinyl, vertelt Top Notch oprichter Kees de Koning over de romantiek van mixtapes en leggen 3FM DJ’s Michiel Veenstra en Roosmarijn Reijmer uit welke schok draadloze audio en muziekstreaming teweeg brachten in de muziekindustrie. Daarnaast kijken we samen met sound engineers van WOOX Innovations naar de mogelijkheden van draadloze surround sound maar ook ontwikkelingen in audio die nog gaan komen.

Nieuwe vorm
Een longread is een vrij nieuwe en bijzondere vorm van online content. Net als in het beroemde voorbeeld Snow Fall van The New York Times, scrollt de bezoeker in The Thrill of Sound door een interactief verhaal waarin tekst, beeld, audio, infographics en videobeelden elkaar afwisselen. Dat het format nu gecombineerd wordt met een adverteerder levert een vrij nieuwe vorm van branded content op.

Relevantie
'Wij geloven niet meer in banners' aldus Marjolijn Kamphuis, uitgever van Numrush en creatief directeur bij OK GO. 'Dit soort vormen van branded content zijn de toekomst van online publishing en advertising. Je ziet dat adverteerders steeds vaker relevante content willen bieden, in plaats van platte advertenties. Deze longread is daar een fantastisch voorbeeld van: Het is een mooie special en fantastisch lees- en luistervoer, dat mede wordt mogelijk gemaakt door een innovatief merk.'

Decennia lang
Volgens Ilona de Bok, pr & online media manager bij WOOX Innovations is dit de ideale manier om consumenten te informeren over een nieuw product: 'Ons nieuwe draadloze surround sound systeem vergt wat uitleg, met name de innovatieve kracht ervan. Die uitleg geven we natuurlijk graag, maar wel op een interessante en vooral begrijpelijke manier. Philips speelt al decennia lang een prominente rol in de wijze waarop we muziek luisteren. Van de uitvinding van het cassettebandje en CD tot nu deze draadloze Fidelio home cinema-lijn. Middels deze special konden we dat verhaal over de vele uitvinders en de belangrijke innovaties die ons bedrijf rijk is vertellen.'

Techblog
The Thrill of Sound werd gemaakt in samenwerking met techblog Numrush, dat voor de productie alle interviews deed en de in het verhaal verweven mini-documentaire maakte. Het resultaat is een uiterst bijzondere website vol verwijzingen naar bekende filmscenes, muziek releases en gadgets van lang geleden. Een must read voor elke muziek- en audioliefhebber.

Redactie Contentmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken