Nieuwe minor 'transmedia storytelling' bij CMD Leeuwarden

Nieuwe minor 'transmedia storytelling' bij CMD Leeuwarden
  • Content
  • 17 jun 2015 @ 08:41
  • Link
  • Redactie Contentmarketing
    Redactie Contentmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • StorytellingMediastrategieBranded content

Na de zomer introduceert ziet Communicatie & Multimedia Design Leeuwarden het levenslicht de opleiding ‘transmedia storytelling’; een nieuwe stap in de ontwikkeling van het vertellen van multimediale verhalen waarbij de participatie van het publiek en de mix van fictie en non-fictie bepalend zijn. Inschrijven is nog mogelijk tot 1 september.

Een jongen bouwt met behulp van zijn Wii Motion mechanische vleugels en vliegt door een park in Den Haag. Sherlock Homes heeft een blog en in Azië vinden toeristen op het strand een ontsnapte rog met een tijgerpatroon op zijn rug. Of niet? Het zijn voorbeelden van de nieuwe verhalen. Of beter, een nieuwe manier van vertellen. Verhalen zoals Human Birdwings en Rayfish Footwear gingen op deze manier de hele wereld over. Maar ook de succesvolle televisieserie Feuten bediende zich vorige zomer van transmedia storytelling; de nieuwe ontwikkeling op het gebied van het vertellen van verhalen. Aan, met en door het publiek. Transmedia storytelling wordt nu onderwezen bij CMD Leeuwarden. Zo meldt het persbericht.

Crossmedia
In het verleden had ieder medium in communicatie zijn eigen domein, maar tegenwoordig worden verschillende media steeds vaker gecombineerd ingezet om een bepaalde doelgroep te bereiken. De afgelopen 10 jaar is de term crossmedia een algemeen instrument geworden om content te verspreiden. De komende jaren zal er, ook in Nederland, meer en meer worden geëxperimenteerd met transmediale concepten. Vanuit het werkveld is er volgens het opleidingsinstituut een grote behoefte aan toekomstige ontwerpers van transmediale verhalen. Wat we de komende tijd nodig zullen hebben zijn goede multi-platform verhalenvertellers en wereldbouwers.

Bedrijfsleven
De minor ‘transmedia storytelling’ zet in op kennisontwikkeling en op het experiment. Opdrachtgevers worden partners in een community waarbij ze samen met de studenten en docenten werken aan kennisontwikkeling. Bedrijven als Spektor en UDC events (o.a. Dance Valley) maar ook een festival zoals Welcome the the Village zetten eind augustus samen met CMD Leeuwarden de nieuwe stap in de ontwikkeling van transmedia storytelling en onderwijs.

Studenten kunnen zich tot 1 september nog steeds inschrijven voor komend schooljaar via de NHL Hogeschool website.
 

Redactie Contentmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken