Technisch B2B blog ABB bereikt 10 duizend lezers

Technisch B2B blog ABB bereikt 10 duizend lezers
  • Content
  • 25 jun 2015 @ 08:59
  • Link
  • Connie Lohuis
    Connie Lohuis

    Webredacteur Marketingtribune (Content)
    StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • MarketingBranded contentDialoog

ABB, internationaal concern op het gebied van energie- en automatiseringstechnologie technologisch , gebruikt nu sinds een jaar of twee storytelling en persoonlijke meningen in hun B2B communicatie. Doel is om geïnteresseerden over het brede productenaanbod van het bedrijf te informeren. Hun blog "ABB Dialog" geeft regelmatig een kijkje achter de coulissen. Annalena Dietrich, verantwoordelijk voor de blog in de Duitstalige regio’s, doet een boekje open over de strategie. De blogs worden inmiddels meer dan 10 duizend keer per maand gelezen.

Het Duitse contentplatform CPWissen plaatste een interview met Dietrich en stelde de volgende vragen:

Hoe tevreden bent u met uw beslissing een eigen blog te beginnen?
‘We hebben daar goede ervaringen mee. Natuurlijk duurt het even voordat een nieuw medium zowel bij de eigen medewerkers als bij de buitenwereld bekend is. De blog wordt vooral bij de jongere doelgroep goed ontvangen, maar ook ouderen herkennen de mogelijkheden van het medium. Na een maand of acht werden de eerste resultaten zichtbaar. Meestal duurt dat bij nieuwe social media kanalen ongeveer een jaar.’

Is er een relatie tussen jullie blog en de andere communicatiekanalen?
‘Niet automatisch, omdat wij onze doelgroepen op elk kanaal individueel benaderen. Nieuwe blogposts delen we op al onze social media kanalen (Facebook, Twitter en Google+), we maken er reclame voor op onze site abb.de en in diverse nieuwsbrieven. Natuurlijk nemen we in onze blogs ook de normale share knoppen mee. Via links in de tekst komen onze lezers op onze site, op productpagina’s en op andere blogposts. We vinden dwarsverbanden bij onze blogs heel belangrijk. Maar ons belangrijkste doel is om de lezers van onze andere kanalen naar onze ABB Dialog te leiden.’

Is het makkelijk om schrijvers te vinden?
‘De eerste maanden viel dat niet mee. Maar toen de blog eenmaal een vaste plaats had gekregen in de communicatiemix, trok dat steeds meer goed schrijvende medewerkers aan. Ze komen steeds vaker met themavoorstellen bij ons, zodat ons redactieplan - nu ook het Duitstalige deel van Zwitserland erbij hoort - altijd goed gevuld is.’

Leiden uw ervaringen ertoe dat de blogstrategie steeds beter afgestemd is op de interesses van de gebruikers?
‘ABB is een concern met een heel breed productportfolio en dus ook een gevarieerde lezerskring We bereiken onze verschillende doelgroepen met verschillende blogcategorieën en kiezen blogposts ook gericht voor onze verschillende nieuwsbrieven. Dit samenspel tussen de verschillende kanalen werkt heel goed en zo bereiken we onze lezers via het kanaal van hun voorkeur. En omdat zich steeds meer medewerkers aanmelden om te bloggen, krijgen we automatisch ook steeds meer bijdragen. We constateren dat zowel de kwaliteit als de kwaliteit van onze blogs bepalend zijn voor het succes. Bovendien kwamen we erachter dat onze lezers vooral geïnteresseerd zijn in een blik achter de coulissen van ABB. Dus hebben we het format Ein Dialog auf Dialog geïntroduceerd dat in een voor de lezers herkenbaar interview-format projecten van alle kanten belicht en onze medewerkers op de voorgrond plaatst.’

Hoe ontwikkelt zich het aantal lezers?
‘Dat is vanaf het begin voortdurend beter geworden. Onderhand bereiken we per maand meer dan 10.000 lezers. Voor een B2B blog zijn we dus goed bezig.’

Welke rol speelt storytelling in het algemeen in de concerncommunicatie van ABB?
‘Storytelling is een heel goed middel om je doelgroep aan te spreken, en we zetten het dan ook wereldwijd en in andere kanalen in. Storytelling helpt ons bij het bereiken van nieuwe doelgroepen, omdat het een ander licht laat schijnen op gecompliceerde technische thema’s.’ (Bron: CPWissen

Connie Lohuis
  • Connie Lohuis

  • Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
  • Website:http://www.strakblauw.nl
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken