VPRO komt met online experiment 'Super Stream Me'

VPRO komt met online experiment 'Super Stream Me'
  • Content
  • 29 jul 2015 @ 08:45
  • Link
  • Connie Lohuis
    Connie Lohuis

    Webredacteur Marketingtribune (Content)
    StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • JournalistiekVideoInteractieMakersTelevisie

Na de documentaireserie ‘Oudtopia’ en de documentaire ‘Een man weet niet wat hij mist’ zijn VPRO-programmamakers Tim den Besten en Nicolaas Veul dit najaar terug met de documentaireserie 'Super Stream Me' op NPO 3. In de serie onderzoeken Den Besten en Veul - geïnspireerd door het boek The Circle van Dave Eggers - de toekomst van sociale media door die vijf stappen vóór te zijn. Bewapend met een camera die alles wat zij doen live streamt, sturen zij twee weken lang, 24 uur per dag, hun dagelijks leven de wereld in.

Het project start 26 augustus en loopt tot 10 september. De stream zal te volgen zijn op vpro.nl/superstreamme. Waar ze ook heen gaan, wie ze ook spreken en wat ze ook doen: ze delen alles met de online kijker en de kijker kan live op alles reageren. Wat doet het met jezelf en je omgeving als je je hele leven 'deelt' en geen controle meer hebt over wat je wel en niet online plaatst? Wat zijn de emotionele gevolgen voor Tim en Nicolaas, wetende dat ze altijd worden bekeken en beoordeeld? Verandert hun leven in een grote status-update of gaan de jongens er aan ten onder dat niets meer privé is?

Psychologisch experiment
Super Stream Me is een psychologisch experiment in een tijd waarin het steeds belangrijker lijkt om zoveel mogelijk likes, shares en followers te krijgen. Door een kijkje te nemen in de toekomst, reflecteren Tim en Nicolaas op het heden. Hoe beïnvloeden sociale media en technologische innovaties - zoals Facebook, Meerkat en Periscope - onze levens?

Reactie Nicolaas Veul
‘Het beeld dat we van onszelf neerzetten wordt steeds obsessiever. On- en offline gaan door elkaar heenlopen. Hoe we elkaar online beoordelen en benaderen – ook op uiterlijk – beinvloedt de offline manier van contact leggen. Op social media zijn we de beste versie van onszelf en alleen op die manier zijn we onkwetsbaar. Maar als die twee werelden vervagen blijven we dan nog net zo onkwetsbaar?’, aldus Veul. Hij vervolgt: ‘Het boek The Circle schept een toekomstbeeld waarin alles wordt gedeeld en geopenbaard. Openbaarheid is de norm. Maar in hoeverre leven we al in zo’n wereld? En wat doet het met een mens als hij constant in de vitrine staat. Als we allemaal een publiek hebben? Daar zie ik eerlijk gezegd het meest tegenop. Die continue druk van de meekijkers.’

Documentaireserie op NPO 3
Super Stream Me bestaat uit twee delen: de stream die door iedereen live te volgen is vanaf eind augustus en de vierdelige documentaireserie die in november op NPO 3 wordt uitgezonden. In de serie wordt met onder meer met psychologen, vrienden en kijkers teruggeblikt op het experiment. Voor reacties zie Facebook en Twitter. Meekijkers, gluurders genoemd, die al glurend willen reageren kunnen zich opgeven bij superstreamme@cccp.nl
 

Connie Lohuis
  • Connie Lohuis

  • Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
  • Website:http://www.strakblauw.nl
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken