Jaarverslagenonderzoek: Technologiebedrijf TKH meest transparant
- Content
- 30 okt 2015 @ 15:39
- Link
-
Redactie Contentmarketing
Redactie
MarketingTribune - AwardsPrintInfographicOnderzoek
- 30 okt 2015 @ 15:39
- Redactie Contentmarketing
In de 21ste editie van het jaarverslagenonderzoek, dat Hogeschool Leiden sinds 2012 uitvoert, toont het onderzoek naar transparantie onder de 100 grootste in Nederland actieve beursgenoteerde ondernemingen dat vooral de bedrijven met overwegend Hollands management het meest transparant in hun verslaggeving zijn. De drie meest transparante jaarverslagen zijn van TKH, Ten Cate en op de derde plaats Van Lanschot. Gevolgd door KPN, Reesink, ING, Ballast Nedam, DSM, Binck Bank en AkzoNobel.
Twee zaken vallen op bij deze jaargang: de waterscheiding tussen stakeholdergericht en shareholdergericht. Daarnaast de triomf van infographics. Het onderzoek dat Hogeschool Leiden sinds 2012 uitvoert levert een bijdrage aan het debat over de toegevoegde waarde van transparantie voor het bedrijfsleven en belanghebbenden. Tegelijk dient het ter ondersteuning van de jury van de FD Henri Sijthoff-Prijs.
De triomf van de infographic
Eerdere edities van het jaarverslagenonderzoek signaleerden al een voorzichtig toenemende mate van infographics in jaarverslagen van in Nederland genoteerde ondernemingen. De verslaglegging over 2014 laat echter een doorbraak zien: infographics als illustratie van voorname informatieoverdracht lijkt nu de norm. Ondernemingen kunnen, of willen, zich nu minder verstoppen in een wolk van woorden. Ook fotografie neemt in kwaliteit toe. De beeldvormingskar wordt getrokken door het grootkapitaal: mooie plaatjes lijken alleen betaalbaar voor largecap (AEX) en enkele kleinere maar ambitieuze ondernemingen die zich daarmee willen meten.
Belanghebbende versus aandeelhouder
‘De beursgenoteerden lijken zelfverzekerder te zijn. Ze durven meer kleur te bekennen en te kiezen voor ofwel de ‘shareholder’-richting ofwel de ‘stakeholder’-richting. Vanuit communicatief oogpunt is dat een verbetering te noemen’, aldus Piet Hein Coebergh, verantwoordelijk voor het onderzoek.
Over het onderzoek
Met ingang van 2012 heeft Piet Hein Coebergh, Lector PR & Social Media aan Hogeschool Leiden, het Jaarverslagenonderzoek overgenomen van professor Sicco Santema die het jaarlijkse onderzoek startte in 1993 vanuit adviesbureau Scenter. De analyse levert een bijdrage aan het debat over de toegevoegde waarde van transparantie voor het bedrijfsleven en belanghebbenden. Tegelijk dient het ter ondersteuning van de jury van de FD Henri Sijthoff-Prijs. Piet Hein Coebergh combineert zijn docentschap en het Lectoraat met advieswerk namens Coebergh Communicatie & PR (coebergh.nl) waar hij sinds 2002 partner is.
Ga voor het complete onderzoeksverslag naar deze site.
-
Redactie Contentmarketing
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/content/
- Profiel »
- award
- stakeholders
- transparantie
- onderzoek
- jaarverslag
- Hogeschool Leiden
- Pieter Coebergh
- infographics
- jury
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Ambulance werft verpleegkundigen via... 28-03-2024
- Nespresso gaat tot op de bodem met... 27-03-2024
- Live uitzending Olympische Spelen op... 20-03-2024
- Yune wint pitch tijdens Branded... 19-03-2024
- Branded Content Event 2024: AI en... 19-03-2024
- BCE24: 'Als marketeer is het Branded... 18-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing