[Branded Content Event] 'Muziek en artiesten zijn een steeds krachtiger instrument voor merken'

[Branded Content Event] 'Muziek en artiesten zijn een steeds krachtiger instrument voor merken'
  • Content
  • 22 jan 2016 @ 12:30
  • Link
  • Lisette Gerbrands
    Lisette Gerbrands

    Eindredacteur / webredacteur MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Branded Content EventInterview

De speerpunten van mijn verhaal op het Branded Content Event zijn dat de muziekmarkt en de werkwijze van Universal Music de afgelopen jaren een aanzienlijke ontwikkeling door heeft gemaakt. Met name de ontwikkeling in het streamen van muziek zorgt ervoor dat muziek en artiesten een steeds krachtiger instrument voor merken is geworden om hun doelgroep te bereiken’, vertelt Thierry van Engelen, director new business Universal Music.

Voor wie is je presentatie vooral interessant en wat wil je het publiek meegeven?
‘Mijn presentatie zal interessant zijn voor merken die interesse hebben in het bereiken van branding, marketing en verkoopsdoelstellingen, maar zeker ook voor merken die een relatie op willen bouwen met hun consumenten en hun doelgroep niet alleen willen bereiken maar ook willen raken. Bij muziek, artiesten en fans gaat het om emotion, engagement, exclusivity en expercience.’

Wat is in jouw ogen goede (branded) content die bijdraagt aan de doelstellingen van het merk die tegelijkertijd relevant is voor de doelgroep?
‘Content waarbij het merk op een subtiele en logische wijze onderdeel is geworden van de belevingswereld van de muziekfan. Als je dat goed doet dan ben je gegarandeerd van een gepassioneerd publiek, die bereid is om tijd te steken in wat je ze te bieden hebt, en daar zelfs proactief naar op zoek gaat.’

Hoe belangrijk is het merkverhaal bij branded content?
‘Zeer belangrijk, net als het verhaal van de artiest/muziek. Bij de invulling van een op maat gemaakt concept of participatie in een release van een artiest is het belangrijk dat een merkverhaal en het verhaal van de artiest/muziek bij elkaar aansluiten. Beter is nog als ze elkaar versterken. Dan klopt de boodschap en is het echt. Passen de verhalen niet bij elkaar dan is het een meer geforceerde samenwerking en dat voelt de consument. De boodschap wordt dan eerder ongeloofwaardig, waardoor de impact ook minder zal zijn.’

Hoe weten we welke (branded) content de doelgroep interessant vindt?
‘Door het aan de doelgroep te vragen en gebruik te maken van data. Wij doen veel onderzoek naar hoe consumenten muziek luisteren en welke content ze interessant vinden. Tevens analyseren we de data van streaming platformen waardoor we weten wie er naar de muziek van onze artiesten luisteren. Deze kennis passen we toe bij de invulling van branded content-concepten.’

Wat kunnen we leren van de gevestigde contentmakers die weten welke content de doelgroepen boeit en bindt?
‘Maak content die de doelgroep wil zien en biedt het aan op platformen waar ze zich al begeven. Doe je dat op een juiste manier dan ga je onderdeel uitmaken van de belevingswereld van de muziekfan. Bereik kun je kopen, maar betrokkenheid moet je creëren. Realiseer je dat je bij een muziekconcept als merk onderdeel uit gaat maken van een creatief proces, waarin artiesten een hoofdrol vervullen. Talenten met een visie, mening en belangen. Betrek de rechthebbende en daarmee de artiest in een vroeg stadium zodat het merkverhaal en artiest/muziekverhaal zo goed mogelijk op elkaar aangesloten kunnen worden.
Zorg dat je vroeg in het proces een partij erbij haalt die de rechten heeft, zodat je de content die je maakt kunt gebruiken zoals je het voor ogen hebt. Onze ervaring is dat de invulling van artiesten en het regelen van de rechten regelmatig een sluitpost in het project en de begroting is. Een muziek concept gaat om muziek en artiesten, dan zou dat in mijn visie de basis van het concept moeten zijn. Dan zul je zien dat er veel meer mogelijk is.

Wat heb je persoonlijk met het thema van het event?
'Ik vind het heel interessant, maar voor ons is het niet echt next generation content. Als muziekmaatschappij is het maken van muziek die mensen raakt onze core business, alleen zijn de dragers en de platformen waarop dit gebeurt anders geworden. Alles draait bij Universal Music om de artiesten en muziek. Een goede artiest die de juiste liedjes maakt is de basis om een fanbase op te bouwen. Hierdoor ontstaat een hechte band tussen artiest en muziekfan. Merken moeten steeds meer hun relevantie bewijzen en willen een relatie opbouwen met hun consument. Ik vind het vooral interessant om te zien hoe iets dat wij al langer doen merken hierbij kan helpen. Maak je als merk op een geloofwaardige manier onderdeel uit van de muziekbeleving van de fan dan ben je verzekerd van een gepassioneerd publiek dat proactief op zoek is naar informatie en hier ook echt tijd aan wil besteden.’

Wat wordt volgens jou de next generation (branded) content?
'Waar het eerst vooral om product placement in videoclips ging, gaat het nu steeds meer om op maat gemaakte content concepten. En ook contentcreatie uit events. Content voor een event, live stream van het event en video on demand na een evenement. Verder verwacht ik dat echte interactie steeds meer een rol zal gaan spelen. Uiteraard zijn de technische ontwikkelingen ook interessant denk aan virtual reality.’

Wanneer is de dag voor jou geslaagd?
‘Als bezoekers van het event meer te weten zijn gekomen over hoe muziek en artiesten een rol kunnen spelen bij het opbouwen van een relatie met je klant. En uiteraard ga ik na het event graag met geïnteresseerde merken hier verder over in gesprek.’

 

Wie wil weten wat de next generation van (branded) content wordt is deze dag een absolute must! Meer informatie en aanmelden kan via www.brandedcontentevent.nl

Lisette Gerbrands

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken