Het Witte Huis en Barack Obama domineren YouTube rankings

Het Witte Huis en Barack Obama domineren YouTube rankings
  • Content
  • 23 mrt 2016 @ 08:15
  • Link
  • Redactie Contentmarketing
    Redactie Contentmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • Geen tag

Bijna 77 procent van alle overheden wereldwijd heeft een officieel YouTube kanaal waarvan de meerderheid het platform actief gebruikt. Tot nu toe postten zij samen rond de 200,000 video’s. Dit blijkt uit een nieuwe studie van Burson-Marsteller.

De Wereldleiders op YouTube-studie, gebaseerd op onderzoek uitgevoerd in maart 2016, wijst uit dat 148 van de 193 lidstaten van de Verenigde Naties een officieel YouTube kanaal heeft.
De resultaten vormen het tweede deel van de 2016 editie van Burson-Marsteller’s jaarlijkse Twiplomacy studie. Hierin wordt onderzocht hoe wereldleiders en overheden social media gebruiken om te communiceren met de bevolking.

Opslagplek
Hoewel YouTube een gevestigd social media platform is, Barack Obama was 10 jaar geleden de eerste die een video deelde via de site, gebruiken overheden het vooral om boodschappen uit te zenden en minder vaak om direct contact te hebben met hun inwoners. Hoewel sommige wereldleiders live streamen en vragen beantwoorden, hebben anderen de comments, ‘vind ik leuk’ en ‘vind ik niet leuk’ functies uitgeschakeld. Zij gebruiken YouTube vooral als opslagplek voor video’s en als zoeksysteem.

Dansen op Beyoncé
In het onderzoek worden er een aantal voorbeelden genoemd van wereldleiders die YouTube gebruiken om direct met de bevolking te communiceren. Zo heeft premier Mark Rutte YouTube gebruikt om vragen van burgers te beantwoorden die via Twitter werden gesteld.

Niet iedere wereldleider post slechts formele content en sommige van de meest populaire video’s op YouTube zijn meer vermakelijk dan informatief. De meest bekeken YouTube video is een clip uit 2007 waarin Barack Obama en Ellen DeGeneres dansen op Beyoncé. Andere leuke posts zijn die van wereldleiders zoals de President en Premier van Malta die meedoen aan de Ice Bucket Challenge 2014 om geld in te zamelen voor de spierziekte ALS. Het Witte Huis postte zelfs een 1 april grap waarin Robby Novak, beter bekend als Kid President, een nep persconferentie hield getiteld A Special Message from the President.

Top-10
De populariteit van het videoplatform als middel voor digitale diplomatie wordt niet alleen duidelijk uit het hoge percentage wereldleiders op YouTube, maar ook uit de verbazingwekkende 1,2 miljard views van kijkers.

Het Witte Huis heeft met bijna 700.000 abonnees de meeste volgers. Tweede is Barack Obama met 530.000 abonnees en de Indiase Premier Narendra Modi is met 300.000 abonnees derde. Het Britse Monarchy’s Royal Channel en het Vaticaan hebben 150.000 en 140.000 volgers. De kanalen van het bureau van de Argentijnse en Mexicaanse president, de Egyptische president Abdel Fattah el-Sisi, het bureau van de Indiase Premier en Koningin Rania van Jordanië sluiten de top-10 met ieder meer dan 40.000 abonnees.
Het Witte Huis staat ook bovenaan in de ‘meest betrokken’ ranking met meer dan 3,5 miljoen comments, likes en dislikes op zijn video’s, gevolgd door Barack Obama met 2,2 miljoen interacties en Narendra Modi met 600,000 interacties.

Communicatietool
‘Wereldleiders op YouTube is de eerste studie die kijkt naar de manier waarop politiek leiders wereldwijd YouTube gebruiken als communicatietool om het publiek te bereiken', aldus Donald A. Baer, Worldwide Chair en CEO van Burson-Marsteller. 'Het intensieve gebruik van YouTube door wereldleiders benadrukt de kracht van audiovisuele communicatie en de toenemende verandering van woord naar video om boodschappen over te brengen aan het brede publiek. Het is niet verassend te zien dat video nu een centrale rol speelt in iedere succesvolle communicatie campagne.'

Over het onderzoek
World Leaders on Youtube is Burson-Marsteller’s meest recente onderzoek en kijkt naar de wijze waarop wereldleiders, overheden en internationale organisaties communiceren via social media. Het onderzoek steunt op Burson-Marsteller’s jaarlijkse Twiplomacy studie. Aanvankelijk lag de focus op Twitter, maar in 2016 wordt er ook gekeken naar andere social media platforms waaronder Facebook, Instagram, YouTube en niche-platforms zoals Snapchat, LinkedIn, Google+ en Vine. Iedere maand zal een analyse van een van deze media worden gepubliceerd in aanloop naar de publicatie van het volledige Twiplomacy onderzoek in mei 2016.

Over Burson-Marsteller
Burson-Marsteller is een toonaangevend internationaal public relations en communicatiebureau. De Nederlandse vestiging is in 1981 opgericht en bevindt zich in Den Haag. Het bedrijf biedt klanten strategische diensten op het gebied van digital, public relations, public affairs, reputatie- en crisismanagement. Het wereldwijde netwerk van Burson-Marsteller bestaat uit 73 kantoren en 85 geassocieerde kantoren die samenwerken in 110 landen op zes continenten. Burson-Marsteller is onderdeel van Young & Rubicam Group, een dochteronderneming van WPP (NASDAQ: WPPGY), ’s werelds grootste aanbieder van communicatiediensten.

Redactie Contentmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken