[Nationale Coverdag] Barbara van Beukering, Paper

[Nationale Coverdag] Barbara van Beukering, Paper
  • Content
  • 18 apr 2016 @ 10:00
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • DigitaalMediaTijdschriftuitgevers

De Nationale Coverdag komt er weer aan! Op dinsdag 17 mei staat staat de cover in de spotlight. Barbara van Beukering, oprichter en hoofdredacteur van online magazine Paper, is één van de sprekers. Aan welke eisen moet een goede cover voldoen? En op welke titel is zij stiekem jaloers vanwege de mooie covers? Hier alvast een voorproefje van haar verhaal.

Barbara van Beukering (49) werkte na de School voor de Journalistiek bijna tien jaar bij de televisie. Ze maakte informatieve programma’s voor de Tros, Avro en RTL 5. Daarna stapte ze over naar de bladenwereld en werd hoofdredacteur van achtereenvolgens AvantGarde, Blvd. en Volkskrant magazine.

Vanaf 2007 was ze hoofdredacteur van Het Parool, een functie die ze op 1 januari 2015 verruilde voor Paper. Paper is een digitaal magazine waarop je een abonnement moet nemen. Het verschijnt dagelijks en selecteert de beste artikelen uit de dertien Persgroep-kranten op het gebied van nieuws, media, kunst, cultuur en lifestyle.

Aan welke eisen moet een goede cover voldoen?
‘Een goede cover moet vooral uitnodigend zijn door het mooie, opmerkelijke of verrassende beeld. Bij Paper moeten we ook rekening houden met het feit dat meer dan de helft van onze lezers Paper op z’n smartphone leest en dus wordt de cover piepklein vertoond. Om die reden kan er maar één tekst leesbaar op staan en moet het beeld rustig en kraakhelder zijn.’

Wat was je mooiste cover en waarom?
‘Het unieke aan Paper is de “kiosk”: de verzamelplaats voor de afgelopen dertig edities van Paper. Daarop kun je heel mooi zien hoe afwisselend onze cover zijn. De kracht zit hem in de afwisseling en de diversiteit. Ik vind de kiosk van Paper echt een streling voor het oog.’
Op welke titel ben je stiekem jaloers vanwege de mooie covers?
‘NobleRot, een tijdschrift over wijn, is niet alleen mijn lievelingstijdschrift maar heeft ook geweldige covers. En natuurlijk The Gentlewoman en Fantastic man, de prachtbladen van mijn voorganger bij Blvd, Gert Jonkers.’

Hebben bladen nog toekomst?
‘Natuurlijk hebben bladen toekomst, wat een gekke vraag. Mensen zullen altijd behoefte aan bladen hebben, ter ontspanning, inspiratie en informatie. Of de bladen nog lang op papier uitgegeven zullen worden, is de vraag. Dat is ook de reden dat ik Paper heb bedacht: het is echt een digitaal medium, maar het heeft de rust en de esthetiek van een papieren glossy.’

Wat ga je in het kort vertellen op 17 mei en waarom moet iedereen komen kijken en luisteren?
‘Op 26 mei bestaan Paper precies een jaar en dat is een mooi moment om terug te blikken. Het was het eerste dagelijks betaalde digitale magazine van Nederland en het afgelopen jaar was een groot avontuur waarvan we veel geleerd hebben. Aangezien we allemaal, hoe je het wendt of keert, op een gegeven moment de overstap naar digitaal zullen moeten maken, is het nuttig om naar het eerlijke verhaal over de oprichting van Paper te komen luisteren.’

Over de Nationale Coverdag
Hoe komen art directors en hoofdredacteuren tot een keuze voor de cover? Door wie worden zij geïnspireerd? Welke factoren spelen een rol bij de uiteindelijke coverkeuze? Welke creatieve grenzen worden in dat proces opgezocht en overschreden? Beleef het zelf en discussieer mee met deze bekroonde topontwerpers uit de wereld! De Nationale Coverdag staat in het teken van bezieling, die nog eens extra wordt gevoed dankzij dagvoorzitter Sjaak Hoogkamer, hoofdredacteur van MarketingTribune. Voor iedereen die inspiratie zoekt bij het maken van topcovers komt deze dag naar Amsterdam!

Wanneer: dinsdag 17 mei 2016
Locatie: De Persgroep, Amsterdam

Bekijk het volledige programma hier.
Aanmelden kan hier.

Lees ook:
[Nationale Coverdag] Aart Aarsbergen, National Geographic


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken