5 minuten met: Erris van Ginkel, partner Moodfactory

5 minuten met: Erris van Ginkel, partner Moodfactory
  • Content
  • 2 mei 2016 @ 09:15
  • Link
  • Redactie Contentmarketing
    Redactie Contentmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • StorytellingContent

In '5 minuten met' geven we het woord aan marketeers. Wat zijn hun favoriete cases en waar halen zij hun inspiratie vandaan? In deze editie van '5 minuten met' geven we het woord aan Erris van Ginkel, creative partner bij Moodfactory.

Kun je iets meer vertellen over Moodfactory?
Moodfactory bestaat al sinds de jaren ’90, is ooit voortgekomen uit Toonder Studio’s (van Marten Toonder) als audiovisueel communicatiebureau dat het anders wou doen. Hoe kun je door middel van bewegend beeld en het vertellen van verhalen mensen in beweging brengen? Ik ben daar zelf in 1997 als copywriter begonnen. Ik heb een opleiding in communicatie, maar kon als schrijver toentertijd alleen liedteksten laten zien. Toch vonden ze die lied- en theaterkant gecombineerd met de communicatie-inhoudelijke kant zo interessant dat ik werd aangenomen en binnen een drie jaar partner werd.

Sinds die tijd zijn we een bedrijf met het vertellen van verhalen als basis. Dit doen we audiovisueel, als bezoekerservaring, online en als contentmarketingcampagne. En soms ook met print. We wonnen wereldwijd prijzen met bewegend beeld, maar hebben bijvoorbeeld ook de prijs voor het beste jaarverslag gewonnen. Als we dat verhaal maar kunnen vormgeven, door tekst en beeld. Klanten zijn onder meer de Rabobank, Belastingdienst, Wageningen Universiteit, Sanquin en KNGF Geleidehonden. Ook steeds meer mkb’ers, die we op strategisch gebied helpen vanuit hun corporate verhaal hun marketing en organisatie vorm te geven. Ik moet zeggen dat ik dat ook enorm leuk vind. En het heeft ook zoveel resultaat.’

Je bent creative partner bij Moodfactory en combineert dit met je werk als regisseur en scenarioschrijver. Waarom is de combinatie zo fijn? (En werk je dan geen 100 uur per week?!)
‘Naast mijn werk als creative partner ben ik regisseur en scenarioschrijver van toneel, cabaret en kleinkunst. Juist door dat theater ben ik veel beter geworden in het verbinding maken met een publiek. Hoe blijf ik ze net steeds een stapje voor? Hoe kan ik ze meenemen? Verrassen? In beweging brengen? Die verhalenkunst die al duizenden jaren oud is, pas ik toe in media. Of gebruik ik bij het maken van een corporate story en een voortkomend advies op het gebied van marketing en organisatie. Tegenwoordig heeft dat mooie namen als customer journey: op zoek naar de verbinding met jouw held (de klant). Aan beide kanten bezig zijn, scherpt mijn vertelkunst en houdt me aan de andere kant midden in de maatschappij. 

Die combinatie heeft een aantal jaar gezorgd voor 100-urige werkweken. Omdat ik de communicatie- en theaterkant zelf als twee verschillende werelden beschouwde. Toen ik het inzicht kreeg dat het één is, heb ik al deze werkzaamheden naar Moodfactory toegebracht. Dat verrijkt het bedrijf enorm. En aan de andere kant is mijn agendabeheer (iets) eenvoudiger.’

Waar komt de passie voor theater en storytelling vandaag?
‘Al vanaf kinds af aan schrijf en vertel ik verhalen. Toen ik ouder werd leerde ik van een afstand, of als buitenstaander, naar iets te kijken en te kijken naar de kern van een verhaal. Maar als in het theater de lampen aangaan, vind ik dat de fijnste plek om te zijn. Omdat daar een totaal eigen wereld is, zonder enige afleiding.’

Waarom zijn film en storytelling belangrijke tools voor marketeers?
‘Film is een waanzinnig interessant medium om beweging op gang te brengen, mits op een goede manier ingezet. Er is geen medium waar het zo draait om emotie, dat zo krachtig is. Storytelling is veel breder. Ik ben van mening dat je zonder verhaal je bedrijf en je product niet kunt vormgeven. Het helpt je om richting te geven. Met een verhaal waar je verbinding maakt met de wereld om je heen en met je eigen achtergrond, kun je de wereld veroveren. Daar ben ik van overtuigd. Daar komen mensen hun stoel voor uit.’

Welke ontwikkelingen zie je als het gaat om storytelling, film en (online) marketing?
‘Hoe is je verbinding met de wereld? Met je medewerkers? Welke rol speel jij daar in als onderneming? Hoe verrijk je de samenleving? Dat zijn vragen waar het steeds meer om draait. De wereld mooier maken. Maar dan echt. Op jouw eigen authentieke manier. Dat klinkt heel emotioneel, maar ik denk echt dat dat de ontwikkeling is van marketing en storytelling. En het is de kunst om dat door middel van film te delen met de wereld. Of nog mooier: door jouw klanten te laten delen.’

Waarin onderscheidt Moodfactory zich van andere bureaus?
‘Op het gebied van storytelling en vertaling naar media zijn we echt onderscheidend. We zijn strategisch partner voor onze klanten. We zijn creatief. Én we produceren. Dus we maken waar wat we beloven. Klanten kunnen ons ook op ieder van die vlakken inzetten.’

Wat is een case waar je trots op bent?
‘Ik ben scriptschrijver van Corpus, Reis door de Mens. Het is een experience waar je letterlijk op reis gaat door het menselijk lichaam en zo ontdekt hoe je lichaam werkt. Komen al jaren honderdduizenden mensen. En die experience gaat de komende jaren over de hele wereld gebouwd worden.

Aan de andere kant ben ik ook trots op onze klant Uniforce. Een mkb’er waar we samen een radicale ommezwaai in marketing denken mee hebben gemaakt: van productgericht naar het creëren van een beweging. En nog een succesvolle beweging ook. Dus die trots voel ik op creatief vlak als mensen op je experience afkomen of voor een film applaudisseren, maar ook op strategisch vlak, als je een bedrijf echt verder helpt.’

Waar staan jullie over vijf jaar?
‘Over vijf jaar willen wij hét verhalen-bedrijf van Nederland zijn dat samen met onze opdrachtgevers de wereld verrijkt. En dat kan op heel kleine schaal: een klein team medewerkers. Maar ook op grote schaal: hoe redden we de wereld?’

Wat is een voorstelling waar je trots op bent en welke voorstelling zou je nog graag willen maken?
‘Op dit moment speelt de door mij geschreven en geregisseerde voorstelling Dansen met de Vijand in het theater. De voorstelling vertelt een ander verhaal over de Tweede Wereldoorlog. Tijdens het schrijven en regisseren voelden we al dat we met iets heel bijzonders bezig waren. Dat de recensies ook unaniem lovend zijn, geeft dan wel erkenning. Dit zijn ook wel het type voorstellingen dat ik graag maak. Complex verhaal, ontrafelen. Maar volgend seizoen gaat er een mede door mij geschreven relatiekomedie in première (“Hart tegen Hart” met Richard Kemper en Rick Engelkes in de hoofdrol, red.). En daar verheug ik me ook enorm op.’ 

Welke tips heb je voor de lezers?
‘Volgens mij is een bedrijf met een verhaal waarin alles draait om de verbinding met de klant, medewerkers en dus de samenleving een bedrijf dat zich altijd weer opnieuw uit kan vinden. Hoe is je verbinding met de wereld? Met je medewerkers? Welke rol speel jij daar in als onderneming? Hoe verrijk je de samenleving? Dat zijn de vragen.’

Over Erris van Ginkel

Erris van Ginkel is creative partner bij Moodfactory, een bureau voor storytelling experiences. Moodfactory creëert bezoekerservaringen en (online) campagnes met film als aanjager. Van Ginkel wil verhalen vertellen waar mensen hun stoel voor uitkomen. Hij combineert zijn werk in de marketing met theatermaken. De combinatie van beide vakgebieden, het begrijpen waar mensen een kaartje voor willen kopen, is volgens Van Ginkel ‘uniek en zeer waardevol’ in deze tijd.

Wil je ook met jouw verhaal in deze rubriek? Mail dan naar content@marketingtribune.nl.

Lees ook: 5 minuten met: Bram Verlaan, creatief directeur van Zcene

Redactie Contentmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken