Richard van der Laken (oprichter What Design Can Do): 'Dit jaar brengen we de top op het gebied van design en muziek'

Richard van der Laken (oprichter What Design Can Do): 'Dit jaar brengen we de top op het gebied van design en muziek'
  • Content
  • 27 jun 2016 @ 11:16
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • EvenementInnovatie

Aanstaande donderdag (30 juni) gaat What Design Can Do Live van start. Met thematiek van Afrika tot muziek en een afsluiter in de vorm van de verkiezing van de vijf beste ideeën voor de Refugee Challenge staat het maatschappelijk belang van design weer hoog in het vaandel. In aanloop naar het evenement plaatsen wij korte interviews met sprekers op WDCD. Te beginnen met Richard van der Laken (45), oprichter van What Design Can Do en initiator van de Refugee Challenge.

Het thema van dit jaar is What Africa Can Do for Europe. 'Nu de EU vol in een crisis is geschoten door het uitstappen van de Britten, is het nog interessanter wat een keur aan Afrikaanse designers - van architecten, app-designers, mode- en productontwerpers - te zeggen hebben over de kracht van Afrika versus de vertwijfeling van het Oude Continent.' 

Omschrijf svp het WDCD event in zes woorden.
New Ideas For A Better World.

U heeft interessante sprekers weten te regelen, van Peter Saville tot Bert Koenders. Hoe komt het dat zij allemaal 'ja' hebben gezegd?
In de afgelopen vijf jaar is WDCD uitgegroeid tot een van Europa's toonaangevende conferenties over de maatschappelijke impact van design. Dat spreekt publiek aan, maar ook partners en natuurlijk onze sprekers. Ze komen niet zomaar een praatje houden; sprekers worden aangesproken op hun visie en standpunten. En die willen ze graag delen.

Wat is voor u de link tussen design en marketing?
Design maakt verhalen visueel, tastbaar, mensenlijk, inzichtelijk, dichtbij, voelbaar, empathisch en menselijk. Daar kan een marketeer optimaal gebruik van maken. Alles in onze omgeving is vorm gegeven. Van je tandpaste tube tot je mobiele telefoon. Je kunt de rol van design en designers niet onderschatten.


In hoeverre dient design volgens u een maatschappelijk doel?
Design manifesteert zich op vele manieren. Als oprichter en directeur van WDCD ben ik ervan overtuigd dat design meer is dan een mooie vaas. En dat laten we ook zien. Afgelopen jaar zijn we de What Design Can Do Refugee Challenge gestart. We hebben designers, kusntenaar en ook mensen uit de reclame en marketing wereldwijd uitgedaagd om met plannen, alternatieven en concepten te komen om zo een bijdrage te leveren een het oplossen van het vluchtelingenprobleem. Daar hebben krankzinnig veel creatieven van over de hele wereld op gereageerd. Designers denken na over hoe vluchtelingen een land in komen, hoe je daarmee communiceert, etc. Maar ook hoe je hun imago kunt verbeteren, bijvoorbeeld de inzending Reframe refugees die op de shortlist van de Challenge is gekozen. Dat is een inzending van Nederlandse creatieven om het beeld van vluchtelingen te veranderen. Design dient een maatschappelijk doel. Het bewijs is met deze challenge geleverd.

Hoe kan design bijdragen aan een betere wereld?
Designers zijn niet alleen bezig met de vraag van de opdrachtgever. Ze denken na over de impact die hun werk heeft op het milieu, op moderne slavenarbeid in de derede wereld. Kortom, designers denken na over de hele keten. Een betere wereld begint uiteraard bij jezelf. Door in je werk rekening te houden met de het effect op de maatschappij draag je bij aan een betere wereld.

Wat verwacht je van het evenement aankomend weekend?
WDCD brengt ‘heet van de naald’ wat de ontwikkelingen wereldwijd zijn op het gebied van design. Dit jaar brengen we de top op het gebied van design en muziek. Bijvoorbeeld de Britse experience designer Marcus Lyall die mega shows vormgeeft, van Metallica tot Massive Attack. Een game changer op het gebied van grote commerciële events. Maar ook de nieuwste ontwikkelingen uit het rijzende continent Afrika. Female tech wizard Juliana Rotich of de 'Nelson Mandela van de creative industry' Ravi Naidoo. Het wordt mindblowing, een inspiratie roller coaster. Kortom, ik verwacht er veel van!


Er zijn nog tickets! Ga hier naar toe voor meer informatie.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken