Sockeye (Portland) gaat Amsterdams avontuur aan

Sockeye (Portland) gaat Amsterdams avontuur aan
  • Content
  • 15 jun 2016 @ 10:28
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • StorytellingContentDoelgroepenNieuwkomersConcepten

Deze zomer opent het Amerikaanse Sockeye (Portland) een creative consulate nabij het Koningsplein, hartje Amsterdam. Oud-studie vrienden Andy Fraser en Peter Metz hebben als founders van Sockeye al twintig jaar ervaring in de reclame wereld, met grote klanten als bijvoorbeeld Adidas en Zoom+. Toch gaan ze het avontuur aan in Europa en daarmee de hoofdstad van Nederland. Dat getuigt van lef, en dat is nu net de eigenschap die beide heren goed kenmerkt. Het usp van Sockeye? ‘Well, the world needs more Portland.’

Fraser en Metz  hadden ook voor Londen of Milaan als uitvalsbasis kunnen kiezen, maar de keuze voor Amsterdam is weloverwogen. Fraser licht toe: ‘Niemand in Europa of zelfs de VS kent Portland, maar de stad waar wij vandaan komen staat voor authenticiteit en een open mindset.’ En die twee eigenschappen passen goed bij een creative hub als Amsterdam, een stad die wereldwijd – zeker in de wereld van reclame – weldegelijk een belletje doet rinkelen.


Andy Fraser (l) en Peter Metz.

Fraser ziet kansen: ‘We willen Europese merken helpen om de Amerikaanse markt te betreden, of er in ieder geval meer bekend mee te worden. En die markt kennen wij door en door.’ De verschillen tussen Europeanen en Amerikanen bieden genoeg mogelijkheden en daar springen de heren met Sockeye graag op in. ‘Europese merken zijn over het algemeen sterk gefocust op het product of de prestaties ervan. Heel rationeel. In de VS daarentegen worden beslissingen gemaakt op basis van emotie. Wij willen Nederlandse bedrijven zich bewust laten maken van die verschillen en ze zodoende laten navigeren tussen beide continenten.'

“Sixt zou onze expertise goed kunnen gebruiken”

Adidas, al jaren een belangrijke klant van Sockeye, sluit mooi aan op dat gedachtegoed. Fraser: ‘Een sterk en eigen merk dat we – vanuit Portland - echt groot hebben gemaakt in de VS. Zoiets willen we ook met Europese merken doen.’ Daarnaast staat het Duitse Sixt hoog op het verlanglijstje van Fraser en Metz. ‘Dat is het op vier na grootste autoverhuurbedrijf, wereldwijd. In de Verenigde Staten kent niemand ze. But they rent amazing cars! Dat is nou typisch een merk dat onze expertise kan gebruiken om groter en bekender te worden in de States’, aldus Fraser.

"We zijn op zoek naar merken met lef"

Uiteindelijk zijn Metz en Fraser met Sockeye op zoek naar merken met lef, die samen met hen het avontuur willen aangaan. ‘We zijn hier naartoe gekomen om samen te werken met nieuwsgierige mensen, net als wij. Die openstaan voor nieuwe ervaringen. Zonder nieuwe avonturen aan te durven gaan, bestaat er geen creativiteit. We willen mensen inspireren om verder te kijken.’ Tot slot, wat is het grootste voordeel van Amsterdam ten opzichte van Portland? ‘Tja, het Heineken bier smaakt hier echt veel beter.’



Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken