Onderzoek wijst uit: 4 op 5 bedrijven verwaarloost blog
- Content
- 2 aug 2016 @ 13:16
- Link
-
Redactie Contentmarketing
Redactie
MarketingTribune - OnderzoekBloggenContentInteractieDialoog
- 2 aug 2016 @ 13:16
- Redactie Contentmarketing
Slechts zeventien procent van de bedrijven houdt bloggen voor hun eigen website vol, dit blijkt uit onderzoek van contentmarketingbureau Contany.nl. Het bureau vraagt zich af: is bloggen voor ondernemers nog wel in trek? U leest de uitkomsten van het onderzoek hieronder.
Populariteit bloggen
Bloggen is de laatste jaren enorm populair geworden. Niet alleen jongeren houden tegenwoordig een blog bij, ook bedrijven proberen door middel van een blog hun doelgroep aan te spreken.
Gratis advertentiekanaal
Deze populariteit is niet verwonderlijk, via een blog blijf je onder de aandacht bij je (potentiële) klanten en zorg je in feite voor een gratis advertentiekanaal. 'De blogs van bedrijven zijn steeds vaker informatieve artikelen. Om goede kwaliteit moet er tijd voor vrijgemaakt worden. Omdat het vaak geen prioriteit heeft, houden maar weinig bedrijven dit op periodieke basis vol.', zo vertelt Jordi Bron, eigenaar van Contany.nl.
Google
Google hecht steeds meer waarde aan een goede blog op een website. Om hoog te scoren in de zoekmachine is het daarom van groot belang dat de blog actief en de content van hoge kwaliteit is. 'Het moeilijke van bloggen is dat je niet direct resultaat ziet. Veel van onze klanten geven aan dat ze weten dat het belangrijk is, maar dat ze niet weten wat het oplevert', vervolgt Jordi. 'Bij Contany.nl stellen we een contentstrategie en metrics op zodat we ook kunnen meten wat de resultaten zijn. Het blijft een strategie voor de lange termijn, dus is een lange adem vereist.'
Onderzoek
Contany.nl heeft in kaart gebracht hoeveel bedrijven periodiek bloggen en hoeveel daarvan weer vroegtijdig stoppen. Wat blijkt: maar liefst 83% van de bedrijven die zelfstandig bloggen houden dit niet vol. Dit terwijl het juist belangrijk is om het publiceren van blogs op constante basis te blijven doen. Aan de respondenten werd gevraagd wat de voornaamste redenen zijn voor het niet onderhouden van hun blog. Hieronder de cijfers samengevat:
- De voornaamste reden voor vroegtijdig stoppen met bloggen is dat een bedrijf hier te weinig tijd voor heeft, ofwel het geen prioriteit heeft (89%).
- 52% van de respondenten geeft aan niet in te zien wat het hen oplevert. Te weinig kennis van contentmarketing resulteert vaak in een gebrek aan inzicht in de lange termijn voordelen.
- Onvoldoende kwaliteit van de blogs staat op de derde plaats met 45%. Dit kan betekenen dat het bedrijf wel actief is op de blog, maar dat er simpelweg niet genoeg tijd in wordt gestoken om het gewenste resultaat te bereiken.
Concluderend kunnen we stellen dat bloggen voor veel bedrijven een uitdaging blijft. Doordat men niet direct resultaat ziet wordt er veelal geen tijd voor vrijgemaakt.
Contany.nl helpt bedrijven bij het opzetten en uitvoeren van hun contentstrategie. Ga voor meer informatie naar de website.
-
Redactie Contentmarketing
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/content/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Ambulance werft verpleegkundigen via... 28-03-2024
- Nespresso gaat tot op de bodem met... 27-03-2024
- Live uitzending Olympische Spelen op... 20-03-2024
- Yune wint pitch tijdens Branded... 19-03-2024
- Branded Content Event 2024: AI en... 19-03-2024
- BCE24: 'Als marketeer is het Branded... 18-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing