Coca-Cola Journey: 'Belangrijk om transparant te zijn'

Coca-Cola Journey: 'Belangrijk om transparant te zijn'
  • Content
  • 1 sep 2016 @ 11:29
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Customer JourneyDigitaalContent

Coca-Cola heeft in Nederland een nieuwe corporate website gelanceerd: Coca-Cola Journey. Beloofd wordt 'een digitaal magazine waar alle verhalen en nieuwsberichten over Coca-Cola in Nederland verzameld zijn'. Kirsten van Zandwijk, communications & pr manager, licht de plannen toe.

Coca-Cola is een wijdverbreid bekend merk. Wat gaat Coca-Cola Journey hier nog aan toevoegen?
Juist die minder breed bekende verhalen achter ons merk en ons bedrijf willen wij middels Journey een podium geven. Bijvoorbeeld verhalen over onze aanpak op het gebied van duurzaamheid en het verhaal over de Nederlandse productie van onze producten. Maar ook korte interviews met medewerkers - van marketeers tot collega's uit de fabriek - komen terug op Journey. Een ander belangrijk onderwerp is Ingrediënten. We merken dat daar soms onduidelijkheid over is, bijvoorbeeld rondom suiker en zoetstoffen.

Hoe is 'Journey' precies georganiseerd? Zit er bijvoorbeeld een daadwerkelijke redactie op?
Er is een fulltime digital content editor aangenomen die verantwoordelijk is voor de website. Zij schakelt met de diverse technische partijen om ervoor te zorgen dat de website goed functioneert, maar ook inhoudelijk denkt ze na over de content. Hierin werkt ze intensief samen met collega's van het communicatie-team, maar ook schakelt zij met Journey-editors uit andere landen. 

Wat voor soort nieuws is er te lezen op Journey? 
Zowel 'hard' nieuws in de vorm van persberichten en artikelen - bijvoorbeeld over nieuwe marketingscampagnes - als 'zacht' nieuws in de vorm van achtergrondverhalen over onderwerpen zoals de geschiedenis van ons merk. Daarnaast is er ruimte voor lifestyle onderwerpen, bijvoorbeeld verrassende gerechten waar onze producten een rol in spelen.

Is deze website ook voor de niet Coca-Cola-drinker interessant?
Zeker weten. Het portfolio Coca-Cola in Nederland omvat achttien merken, dus ook voor iedereen die meer wilt weten over een product als bijvoorbeeld Chaudfontaine biedt Journey verhalen. Maar ook de corporate content - bijvoorbeeld over hoe ons bedrijf bijdraagt aan de Nederlandse economie en met wie we samenwerken - is vertegenwoordigd. En de 'brand lover' kan er terecht voor verhalen over het ontstaan van het merk, iconische commercials en de ontwikkeling van de contourfles.

In het kort: waarom moeten marketeers Coca-Cola Journey lezen?
Om zo op de hoogte te blijven van onze initiatieven en tegelijkertijd de historische verdieping te krijgen rondom Coca-Cola als merk. Ook de wijze waarop wij verantwoord met marketing omgaan - bijvoorbeeld door ons niet te richten op kinderen onder de dertien jaar - lichten we toe. We vinden het belangrijk om hier transparant over te zijn, dus ook over de dillema's.

Wat hoopt u binnen nu en een half jaar te bereiken?
Een duidelijk stijgende lijn in het aantal unieke bezoekers, en meer kennis en grip op wat de content doet aan de hand van click ratio's. 

En binnen nu en twee jaar?
Het zou mooi zijn als Journey ook de plek wordt waar al onze doelgroepen terecht kunnen: van media tot consument en van sollicitant tot collega.

 

Lees hier meer over de nieuwe website.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken