Merijn Aalbers (LVB Networks) blikt vooruit op nieuwe functie: 'Contentmarketing niet langer strikt lokale aangelegenheid'

Merijn Aalbers (LVB Networks) blikt vooruit op nieuwe functie: 'Contentmarketing niet langer strikt lokale aangelegenheid'
  • Content
  • 9 sep 2016 @ 14:22
  • Link
  • Redactie Contentmarketing
    Redactie Contentmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • ContentPersonaliaNieuwkomers

Merijn Aalbers is de nieuwe international content director van LVB Networks. In deze rol zal hij het contentmarketingbureau ondersteunen op 'het waarmaken van de internationale ambities en de inzet van schaalbare content'. In het verleden werkte Aalbers onder meer als content director bij Brand New Telly en als market lead van MSN bij Microsoft. Een vooruitblik op zijn nieuwe functie. 'We hebben briljante funnelbouwers nodig.'

'LVB Networks maakt onderscheidende en onderscheiden inhoud en werkt voor vooraanstaande opdrachtgevers met Europese en global footprints zoals KPMG, Ziggo Zakelijk en Athlon', aldus Aalbers over zijn nieuwe werkgever. 'De opdracht die bureaus zoals LVB Networks krijgen, verandert. De vraag is niet langer: maak content en zorg dat er veel mensen lezen of kijken. Nee, de opdracht is: bedenk iets waarmee er prospects en klanten bij mij komen en met wie ik vervolgens een relatie kan aangaan, of die iets kan verkopen. En dat is precies waar wij voor klanten al jaren succesvol mee zijn. Door vooruit te lopen op de huidige vraag vanuit de markt. Daarvoor heb je briljante funnelbouwers nodig. Wie geen goede funnels kan bouwen en geen leads kan leveren, kan alleen nog maar zeggen dat hij met zijn content iets bijdraagt aan een betere reputatie. Dat is niet langer voldoende.'

Kijkenswaardige content 

‘Formats vormen het hart van onze filosofie en dienen als cement tussen de stenen binnen een totale contentstrategie. Formats – seriematige (video) content – helpen om content kijkenswaardig, herkenbaar en effectief te houden. Zodat je gericht kunt ingaan op de vragen en wensen die er bij de doelgroep leven en zo op een informatief-entertainende wijze bouwt aan een mediamerk met een eigen publiek. Met veelal een dedicated contentplatform als centrale plek waar alle content samenkomt en van waaruit wordt gedistribueerd richting alle touchpoints.’ 

Marketeers willen bewijs zien
 
‘Contentmarketing is niet langer een strikt lokale aangelegenheid’, stelt Aalbers. 'De markt voor contentmarketing tendeert naar globalisering. Tegelijkertijd nemen de budgetten in B2C en B2B zowel nationaal als internationaal fors toe, waarbij klanten graag kiezen voor strategieën en formats die zich bewezen hebben. Proven formats dus. Daar kiezen tv-zenders al sinds mensenheugenis voor. Marketeers willen ook bewijs zien. Een format dat zich bewezen heeft in land A werkt zeer waarschijnlijk ook in land B. The Voice of Holland werkt ook als The Voice of South-Africa. Enerzijds willen we dit gaan doen met huidige klanten met interne evangelisatie door de belangrijkste lokale stakeholders en anderzijds met acquisitie via bevriende bureaus in het buitenland. Cruciaal zal zijn het zorgvuldig inspelen op lokale cultuurverschillen en mediaconsumptiegedrag voor een optimale doorvertaling van strategieën en formats. Mensen identificeren zich immers beter met zaken uit hun eigen cultuur en leefomgeving. Aan de kern van de formats gaan we niet sleutelen, die zijn volgens beproefd recept. In de uitvoering kunnen we tweaken, waarbij lokale actualiteit en de inzichten en succeselementen waarmee je een markt kunt veroveren leidend zijn.

Internationale reis

Mooie voorbeelden van Nederlandse export van contentconcepten zijn er al, zoals Ahold dat het succesvolle Allerhande van Albert Heijn met alle inzichten en rijkheid van content en middelen bij een zusterbedrijf in de VS heeft neergezet. Door het aangaan van strategische partnerships met bureaus in het buitenland willen we hun klantenportfolio’s ontsluiten om onze formats te pitchen. Hiertoe zullen we ‘formatbijbels’ gaan aanbieden, die alle aspecten van het concept, van kernformat tot conversiemechanismen en van repurposing van content tot distributie tot in detail beschrijven. Eenmaal in de productiefase blijven we betrokken, om te helpen sturen op kwaliteit van de executie. Onze internationale reis kan beginnen.’

Redactie Contentmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken