'Wat maakt Enzo Knol zo populair en wie is hij nu eigenlijk?'

'Wat maakt Enzo Knol zo populair en wie is hij nu eigenlijk?'
  • Content
  • 24 okt 2016 @ 12:27
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • DoelgroepVloggenVideoContentSocial media

Een biografie schrijven over een vlogger, je moet er maar op komen. Aan de andere kant: Enzo Knol heeft met zijn inmiddels 1100 vlogs al meer dan één miljoen abonnees aan zich weten te binden en geldt daarmee als een van 's lands bekendste influencers. En Mark Sarno zag daar een boek in. Wij spraken de auteur van 'Enzo Knol, de hardst werkende vlogger van Nederland en België' over de YouTuber in kwestie, met welke merken hij samenwerkt en de huidige YouTube-scene.

Waarom heeft u dit boek geschreven?
Eind vorig jaar heeft Enzo Knol één miljoen abonnees gehaald, sindsdien zijn daar honderdduizenden abonnees bij gekomen. Maar zij hebben niet al Enzo's vlogs vanaf het begin (meer dan 1100 vlogs, vanaf juni 2013, red.) gezien. Ook de berichten in de media zullen niet door alle kijkers zijn opgepikt. Ik heb dit boek dan ook geschreven om een goed beeld te geven over Enzo; dus niet alleen over zijn vlogs maar ook wat via andere bronnen bekend is geworden. Het boek is dus niet alleen voor kijkers van zijn vlogs geschikt, maar ook voor ouders en iedereen die interesse heeft in de opkomst van een YouTube-ster. Wat maakt Enzo nu zo populair en wie is hij eigenlijk?

Goeie vraag. Wat is het geheim van Enzo Knol, denkt u?
Zijn positiviteit is wat het meest in het oog springt. Niemand kijkt vlogs om een triest verhaal te horen; zijn vakantievlogs bijvoorbeeld worden heel goed bekeken. Ook is hij productief; hij komt zeven dagen in de week met een nieuwe vlog online met daarnaast nog eens een video waarin je hem een game ziet spelen. Dat doet hij ook als hij op vakantie is of zich ziek voelt. 

Met welke merken werkt Enzo zoal samen?
Je ziet hem geregeld lopen in BALR, het kledingmerk van onder andere voetballer Gregory van der Wiel. Daarnaast rijdt Enzo in een Volkswagen, sinds hij ambassadeur is van de Blauwe Kaart, een initiatief van de Volkswagen en de KNVB om sportief voetballen onder de jeugd aan te moedigen en daarbij de langstlopende sponsor van Enzo. Ook zie je Enzo regelmatig uitstapjes maken naar bijvoorbeeld Madame Tussauds. Die zullen daar overigens geen spijt van hebben, vlog #1005 is inmiddels ruim 1,6 miljoen keer bekeken. 

Hoe ziet het verdienmodel van Enzo eruit?
Dat zijn voornamelijk de inkomsten van YouTube. De videodienst laat reclame zien in en rondom de filmpjes van de vlogger, die daar dan een deel van terugkrijgt. Daarnaast de gesponsorde tripjes in zijn vlogs. Enzo heeft ook een webshop, maar Enzo heeft nooit verteld hoeveel aan merchandise hij verkoopt. Opmerkelijk: Enzo verkoopt zijn eigen boek 'Knolpower' (eind 2015 verschenen, red.) alleen via zijn eigen webshop: Knolpower.nl. Hij weigert het boek ook via andere kanalen te verkopen. Zelfs zijn eigen uitgever FC Klap weet eigenlijk niet wat daarvan de reden is. 

Waarom zouden merken met Enzo Knol moeten samenwerken? 
Het voordeel van het sponsoren van Enzo Knol is dat je weet wat je aan hem hebt. Hij is zeer professioneel bezig op YouTube en beschermt ook actief zijn imago. 
Voorbeeld: onlangs heeft hij naar verluidt de samenwerking met zelfbenoemd 'celebrity hairstylist' en vlogger Hanni Hanna verbroken - in zijn vlogs nodigt Enzo geregeld bekende YouTubers en BN'ers uit. Zo ook kwam Enzo geregeld voor in Hanni's vlogs om zijn haar te laten knippen. Volgens een insider heeft hij nu die samenwerking stopgezet omdat Hanni ook in zijn vlogs verschijnt met YouTubers die bekendheid hebben gekregen door hun treitervlogs, zoals rapper Boef. Enzo wil hier op geen enkele manier mee worden geassocieerd.

YouTube en influencer marketing is hot. Hoe is uw eigen visie hierop? En wat kunnen marketeers eraan hebben?
Op YouTube kan iedereen die een internetverbinding en camera heeft een YouTube-kanaal beginnen. Daarbij maakt het niet uit hoeveel kijkers je hebt. Desnoods ben jij de enige, het maakt YouTube helemaal niets uit. Terwijl bij televisie geregeld programma's van de buis verdwijnen omdat ze niet het aantal gewenste kijkers behalen. 

YouTube geeft iedereen de gelegenheid om in alle rust uit te groeien tot een mini tv-zender. Sommigen zullen slechts een paar honderd kijkers trekken; anderen groeien uit tot kanalen met honderdduizenden kijkers. Doordat mensen ontdekken dat je met een populair kanaal ook duizenden euro's per maand kan verdienen, zie je ook dat er steeds meer YouTubers bij komen en ze ook echt daadwerkelijk op een professionele manier te werk gaan. 

Dit jaar zag je vooral de opkomst van zogenaamde treitervloggers en jongeren die nepcontent maken. Een aantal van hen kan er zelfs goed van leven. Ze doen bijvoorbeeld alsof ze met iemand ruzie hebben en maken daar dan een video van. Als volwassene zie je meteen dat het nep is, maar kinderen zien dat veelal niet. Voorbeeld: een populaire YouTuber genaamd SnapKing speelde onlangs in zijn video dat hij ontvoerd werd. gevolg: sommige kinderen belden naar 112. 

Het is dus de vraag of je als adverteerder bij zo'n groep wilt horen. De 'brave' YouTubers als Enzo, Dylan Haegens en Rutger Vink behoren tot de groep die minder snel bij controverses en ruzies betrokken zullen raken omdat ze bewust bezig zijn met hun imago. Zo zie je dat YouTube heel snel aan het veranderen is. Van amateurs die maar wat doen naar een professionele tak van entertainers die aardig weet te concurreren met het aantal kijkers van de -nu nog- grotere broer tv.



Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken