'Consumenten prikken door betaalde reviews heen'

'Consumenten prikken door betaalde reviews heen'
  • Content
  • 4 nov 2016 @ 12:09
  • Link
  • Redactie Contentmarketing
    Redactie Contentmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekCommunicatieContentVloggen

Consumenten hechten weinig waarde aan reviews van bloggers en vloggers zodra ze merken dat deze door producenten betaald zijn voor hun oordeel over nieuwe producten, dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd door bureau Panelwizard in opdracht van communicatiebureau TerrierCom.

Het onderzoek werd uitgevoerd onder 525 Nederlandse consumenten in de leeftijdscategorie 16-35 jaar. Nog meer resultaten: meer dan driekwart van ondervraagde consumenten (76%) zegt het als storend te ervaren als een review niet afhankelijk is. Meer dan 60% van de ondervraagden vindt dan ook dat de producten die worden getest, zelf moeten zijn aangeschaft door de blogger of vlogger. 

Consumenten checken steeds vaker online reviews van bloggers of vloggers voordat ze een aankoop doen. Ruim 60% van de respondenten in het onderzoek vindt het belangrijk om reviews te lezen of te bekijken voordat hij/zij tot aankoop van het product overgaat. Blogs en vlogs over bueaty, fashion, lifestyle en food hebben zich hiermee de afgelopen jaren ontwikkeld tot krachtige media die een grote invloed hebben op het consumptiepatroon.

Cas Heuvelmans, eigenaar van TerrierCom, stelt: 'Transparantie over samenwerkingen is cruciaal. Maar voor bloggers én merken is het belangrijk allereerst kritisch te zijn op welke samenwerkingen ze aangaan. Voor beiden geldt dat er een authentieke match moet bestaan. Dat is de enige manier voor vloggers om een duurzaam businessmodel te onderhouden dat deels gebaseerd is op reviews van producten.'

Ga voor meer informatie naar de website.
 

Redactie Contentmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken