[interview] Dick van der Lecq is geen thuisfluiter

[interview] Dick van der Lecq is geen thuisfluiter
  • Content
  • 20 dec 2016 @ 12:01
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • UitgeversPrintMakersContent

Al meer dan 25 jaar zit hij in het reclamevak, maar met de pen weet hij ook zijn weg. Zo schreef Dick van der Lecq in het verleden voor MarketingTribune en de afgelopen twee jaar verscheen er iedere zaterdag in Het Parool een column van zijn hand over reclame en media. Deze in totaal 62 columns zijn nu gebundeld in 'Spraakmakend'. Over zijn schrijfstijl: 'Puntig maar luchtig. We zitten in reclame, niet in hersenchirurgie.'

Hoe hij in 2014 bij Het Parool is terechtgekomen, weet Van der Lecq niet meer precies. 'Ronald Ockhuysen (hoofdredacteur, red.) en ik kennen elkaar van vroeger, we kwamen elkaar weleens tegen.' Ockhuysen wilde meer aandacht voor media in zijn krant en als antwoord daarop stuurde van der Lecq hem wat oude MarketingTribune-artikelen. 'Dat viel in de smaak blijkbaar. Hij heeft me volledig carte blanche gegeven, ik mocht schrijven waarover ik wilde.' Ook wat de eindredactie betreft? 'Ja, eigenlijk wel. Paar stijldingetjes misschien. Zo gebruiken we in de reclamewereld veel Engelse woorden, dat hebben ze bij Het Parool liever niet.'

Als bekend runt Van der Lecq zijn eigen reclamebureau genaamd Etcetera, wat maakt dat hij logischerwijs weinig op de redactie van Het Parool te vinden is. Af en toe een broodje eten met de hoofdredacteur en wekelijks mailcontact met de eindredacteur, daar blijft het bij.

Treffend is de passage uit een van zijn eerste columns genaamd Fanmail, waarin hij net thuiskomt van een Parool-borrel in de Kleine Komedie. 'Zwaar onder de indruk en vertwijfeld over eigen columnkunnen thuis de Parool-mailbox maar eens geopend. Vier berichten. Geen volle zaal, maar je moet ergens beginnen. De eerste drie hebben het onderwerp 'Test' en bleek ik zelf verstuurd te hebben. Dan een bericht van de eindredactie. Of het in plaats van in 350 ook in 320 woorden kon: dat paste makkelijker in het kader.'

Zijn schrijfstijl omschrijft Van der Lecq zelf als 'puntig maar luchtig. We zitten in reclame, niet in hersenchirurgie.' Wat opvalt is dat zijn columns enige gelijkenis hebben met die van Youp van 't Hek, al jaren columnist bij het NRC. Vlot, brutaal, kort. 'Daar ben ik me niet zozeer bewust van, hoewel ik Youp destijds wel om advies heb gevraagd. Ik kreeg een heel epistel met tips van de meester.' En waarom wordt er in Van der Lecq's columns eigenlijk met geen woord gerept over Etcetera? 'Ik schrijf op persoonlijke titel, liefst zo onafhankelijk mogelijk. Kijk, ik ben geen thuisfluiter, daar voel ik me niet prettig bij. Je moet als columnist wel geloofwaardig blijven, dat duwtje in de rug van mijn eigen bureau zou me echt niet in dank worden afgenomen.'

Op het moment van schrijven houdt Van der Lecq 'even een winterslaap'. Het Parool heeft besloten om met een groot deel van de columnisten te stoppen, de columns worden nu voortaan ingevuld door de redactie. 'Ockhuysen ziet mij graag terugkomen en overweegt daarbij een andere vorm, daar moet ik even over nadenken. Die columns bevielen mij goed namelijk, ik beschouw graag.'

Tot slot, wat is nu eigenlijk het idee achter 'Spraakmakend'? Wat moet het gaan 'doen'? 'Bij mijn bureau sturen we onze relaties al jaren Etcetera-vakantiegidsen. De laatste vakliteratuur met een ludieke camouflagekaft zodat je op vakantie kunt bijscholen zonder dat je van je partner het verwijt krijgt nog steeds aan het werk te zijn. Dit jaar adviseerde iemand om in plaats van met andermans veren te pronken, een eigen werkstukje te sturen. Het is in eigen beheer uitgegeven.'


Lees hier meer columns van Van der Lecq.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken