Namespotting: 'Opvallende merknaam is van groot belang'

  • Content
  • 2 dec 2016 @ 09:16
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • UitgeversMakersContentOnderzoek

Vijfhonderd leuke, merkwaardige en opvallende merknamen verzamelen - ga er maar aan staan. De auteurs Hans Prummel (r) en Richard Otto deden het. Resultaat: het boek 'Namespotting', dat sinds deze week in de schappen ligt. En dat vraagt om enige toelichting. 'Wat opviel is dat de ene branche in hun naamomgeving veel creatiever is dan de andere.'

Waarom was dit boek nodig?
Consumenten worden dagelijks geconfronteerd met honderden merknamen. Slechts weinigen daarvan zullen ons echter bijblijven. Een opvallende merknaam is daarom van groot belang. De naam wordt immers nog eerder geconsumeerd dan het product of de dienst zelf. Hans startte vijf jaar geleden met het verzamelen van de leukste, grappigste en opvallendste namen onder de naam 'Namespotting'. Dit fenomeen werd zeer populair en behaalt nog steeds regelmatig de landelijke media. Hierdoor brachten merkenliefhebbers ons op het idee om deze merken te bundelen in een boek.

 

Wat zijn de grootste opvallendheden die u bent tegengekomen?
Wat opviel is dat bepaalde branches veel creatiever in hun naamgeving zijn dan andere. We hadden makkelijk nog een paar pagina's kunnen vullen met namen van kappers, rijscholen, burgerrestaurants en cafetaria's. Ook blijken foodtrucks en grappige namen bij elkaar te horen.

Hoe bent u met het boek te werk gegaan? Hoe zag het proces eruit?
Het grootste verzamelwerk was al gedaan door Hans. Toch bleek het nog een flink karwei om uit duizenden namen de beste te kiezen en deze onder diverse thema's te sorteren. We zaten echter met de meeste merknamen op één lijn, dus het beslissingsproces ging snel. 

Waar bent u tegenaan gelopen?
Naast de duizenden namen die Hans zelf in de loop der jaren heeft verzameld, konden we ook putten uit de vele namen die door andere actieve namespotters zijn ingestuurd voor de maandelijkse online Namespotting-competitie die hij in 2011 was gestart. Het logisch en aantrekkelijk indelen van het boek was een leuke uitdaging.

Wat moet dit boek voor de lezer gaan 'doen'?
Het is deels gewoon een zeer vermakelijk boek, maar het dient ook te inspireren!


Ga hier naar toe voor een preview van 'Namespotting'. 

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken