Maureen Baas (Nespresso) op Branded Content Event: 'Consument laat zich niet misleiden door mooi marketingverhaal'

Maureen Baas (Nespresso) op Branded Content Event: 'Consument laat zich niet misleiden door mooi marketingverhaal'
  • Content
  • 10 jan 2017 @ 09:37
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Branded contentBranded Content EventContentEvenementInterview

Maureen Baas, marketing director bij Nespresso, is een van de sprekers op het Branded Content Event, 2 februari in DeFabrique. Wat kunnen we verwachten van het event en van haar talk? Een korte vooruitblik. 'Branded content is een mogelijkheid om een mooi verhaal te vertellen, maar het sleutelwoord is authenticiteit.'

Ga hier naar toe voor meer informatie over het Branded Content Event 2017. En bestel hier vast uw tickets.

Waarom moeten onze lezers naar het Branded Content Event komen?
Omdat iedere marketeer op een relevante manier de doelgroep wil blijven bereiken en contentmarketing daarin een steeds belangrijker rol in gaat spelen.

Waarom denkt u dat u gevraagd bent voor het BCE?  
Twee jaar geleden hebben wij op het BCE een concrete case voorgelegd aan drie mediapartijen, te weten BrandDeli, Sanoma/SBS en Boomerang Create. Het concept dat BrandDeli presenteerde sloot goed aan bij onze aspiratie en het lag in lijn met de ideeën die Nespresso al eerder had om een documentaire te maken in een land van oorsprong. Het concrete voorstel om dit naar meerdere minidocumentaires te trekken, over hun relevante zenderpakket heen, plus de geweldige concepttitel, trok ons over de streep om het deze keer dan ook echt uit te gaan voeren, uiteraard met BrandDeli. Het is de eerste keer dat een concept gepitcht op het Branded Content Event werkelijkheid is geworden.

Wat gaan bezoekers concreet leren van uw talk? Hoe worden ze verrijkt?
De presentatie van Nespresso op de komende editie van het Branded Content Event laat zien hoe het concept in praktijk is gebracht, wat de impact is geweest en wat de reacties waren, maar ook welke lessen we hebben geleerd. Kortom, een reis van concept naar resultaat.

Wat zijn in een notendop de trends voor 2017 als het aankomt op branded content?
Ik zie branded content als een mogelijkheid om een mooi en interessant verhaal te vertellen in een relevant umfeld, maar zou willen onderstrepen dat voor mij daarbij het sleutelwoord ‘authenticiteit’ is. De consument is nieuwsgierig, maar laat zich niet misleiden door puur en alleen een mooi marketingverhaal. Het is dus belangrijk dat de content die merken bieden ook echt ontstaan is op basis van een bestaande interesse van de doelgroep èn transparant is.

Bij Nespresso hechten we veel belang aan onderzoek. Zo wisten we uit onderzoek dat onze kerndoelgroep behoefte heeft aan het verhaal achter de koffie en dat het stuk over de herkomst van de koffie, het land van oorsprong en de mensen erachter het meest nieuwsgierigheid opwekt. Dit is dan ook de focus geworden van de eerder genoemde campagne. Omdat Nespresso zo’n sterk marketingmerk is, hebben we er ook voor gekozen om het verhaal niet zelf te vertellen maar fotografe Sacha de Boer hiervoor te vragen en te volgen. Met haar achtergrond als nieuwslezeres is ze nieuwsgierig en kritisch tegelijk.

Hoe zet Nespresso branded content/contentmarketing in?
Het Branded Content Event van 2015 werd het startsein voor een succesvolle campagne en samenwerking. In juli 2016 ging de campagne ‘De Boer & de boer, de reis van koffiebes tot kopje’ van start. Om onze klanten mee te nemen in de bijzondere wereld van koffie hebben we Sacha de Boer gevraagd om af te reizen naar Colombia en terug te gaan naar de oorsprong van haar favoriete koffie, de Rosabaya de Colombia.

Door dit op aansprekende wijze in beeld te brengen, heeft het publiek kennis kunnen maken met de wereld van koffie en de keuzes die Nespresso maakt in het land van oorsprong. De reis begint immers bij de koffieboer in het land waar de koffie vandaan komt. De mini-documentaires zijn uitgezonden in een passend umfeld op National Geographic, Discovery Channel en 24kitchen. Nespresso klanten konden een bezoek brengen aan Het Scheepvaartmuseum voor een exclusieve expositie van de foto´s van Sacha de Boer. Op een interactief online platform kon de consument rondkijken op de koffieplantages en met een virtuele camera een fotoreportage maken en in de eigen boutiques kon met behulp van een VR-bril net als Sacha een stap worden gezet op de koffieplantages van Colombia.

Ga hier naar toe voor meer informatie over het Branded Content Event 2017. En bestel hier vast uw tickets.

Lees ook: Zo won BrandDeli de Nespresso pitch op het Branded Content Event

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken