Stelling van de week: Contentmarketeers die geen Snapchat of Instagram inzetten lopen hopeloos achter

Stelling van de week: Contentmarketeers die geen Snapchat of Instagram inzetten lopen hopeloos achter
  • Content
  • 11 jan 2017 @ 10:03
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Social mediaStrategieDigitaalContent

Al enige tijd wordt geroepen dat contentmarketing hot is, en nog vaker hebben we gehoord dat social media the next big thing zou zijn. Contentmarketeers doen er dus verstandig aan om de nieuwste sociale kanalen in te zetten om hun merkpositie te verstevigen, maar de vraag is of dat voor álle social media geldt. Facebook en LinkedIn ligt voor de hand, maar hoe zit dat met (nog) nieuwere kanalen als Snapchat en Instagram? Zijn merken wel genoeg op de hoogte van het feit dat ook dáár de doelgroep zit of kan zitten?

Contentmarketeers die geen Snapchat of Instagram inzetten lopen hopeloos achter

Het panel dat zich over deze stelling buigt:

Aart Lensink: 'Je komt er pas achter door er aanwezig te zijn'

Natuurlijk moeten contentmarketeers Snapchat en Instagram inzetten. In ieder geval in de fase dat het medium opkomt. Marketeers hebben maar één opdracht op aarde en dat is zorgen dat het merk waar ze voor werken in het vizier komt van de doelgroep en, als het even kan, inspeelt op de behoeften van die doelgroep. Als vrij plotseling honderdduizenden en later miljoenen mensen Snapchat en Instagram gebruiken als social platform, dan móet je daar rondkijken. En nee, dan heb je geen zware strategie nodig. In de beginfase kunnen ook hele grote merken gewoon rondkijken, dingen proberen, meedoen. Je komt er pas achter of het medium heel erg relevant of nauwelijks relevant voor je merk is, door er te zijn. 
Zolang je snapt dat social media als fenomeen niet weg gaan, maar dat de populariteit van bestaande en nieuwe kanalen toe- en afneemt, weet je dat je steeds moet bijsturen en je budget en energie af en toe anders moet richten. Maar dát je er bij bent, spreekt voor zich. Anders moet je niet bij marketing gaan werken, maar op de administratie. 

Jasper Zandbeek: 'Vodafone is een merk dat dit goed snapt'

Het is altijd verstandig om nieuwe ontwikkelingen (snel) te omarmen en om te experimenteren. Merken die dat doen blijven namelijk relevant en weten nieuwe doelgroepen te bereiken. Vodafone is een goed voorbeeld van een merk dat dit snapt. Met hun loyaliteitsprogramma ‘Fantastic Friday’ boeken ze aardige successen op Snapchat. Doordat Vodafone op de prepaidmarkt een jonge(re) doelgroep wil bereiken, is het noodzakelijk om goed te begrijpen waar die zich begeeft en hoe die op de juiste manier kan worden benaderd. Snapchat is voor hen dus een relevant platform. Dat kan overigens over een jaar weer compleet anders zijn. Maar door ergens vroeg bij te zien ‘koop’ je wel tijd en ontdek je als eerste wat wél werkt en wat niet. En dat betaalt zich uit, mits het (sociale) medium natuurlijk ook daadwerkelijk doorbreekt. 

Zodra de drang verdwijnt om te veranderen ben je in mijn ogen ten dode opgeschreven. En als je nu nog niks doet op Snapchat of Instagram, dan ben je inderdaad wel aan de (heel) late kant. Maar niet getreurd, er komen altijd weer nieuwe kansen. Zo heb ik bijvoorbeeld nog weinig Nederlandse merken gezien die substantiële successen boeken met podcasts. In de VS zijn er namelijk al diverse voorbeelden van merken die hier erg succesvol mee zijn. Ik ben benieuwd wat 2017 ons gaat brengen!

Hans Molenaar: 'Contentmarketing is een kwestie van de lange adem'

Contentmarketing is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een van de meest populaire marketingactiviteiten. Echter contentmarketing is een kwestie van de lange adem. Ik zie veel marketeers te snel zoeken naar nieuwe kanalen omdat ze teleurgesteld zijn in het korte termijn effect en dan maar vluchten naar nieuwe kanalen. De basis van goede contentmarketing is een goede contentstrategie. Als deze strategie goed staat is het van belang een crossmedia strategie te bedenken en bepalen welke kanalen het meest geschikt zijn. Tot slot moet de content aangepast worden aan de verschillende kanalen. 
Het kan zijn dat klanten en prospects actief gebruik maken van Snapchat en Instagram. In dat geval kan het verstandig zijn deze relatief nieuwe kanalen te gebruiken. Echter alleen dan, wanneer de content ook waardevol is voor gebruikers. Ik zie nog te vaak dat content overal maar geplugd wordt in de hoop dat iemand het ziet. Echter soms is het niet duidelijk door wie welke social media kanalen intensief gebruikt worden. Het is daarom wel goed om eens te experimenteren en Snapchat en Instagram bieden interessante mogelijkheden.

Omar Kbiri: 'Voor je het weet lopen je collega's met een qr-code op het voorhoofd'

Marketeers lopen niet per se achter wanneer ze zich niet inlaten met Snapchat of Instagram voor de marketing van het merk waarvoor ze werken. Het ligt er natuurlijk aan of de sector waarin jij je bevindt überhaubt gebaat is bij communicatie via dergelijke kanalen. Wel ben je naar mijn mening als marketeer genoodzaakt dergelijke kanalen in je vingers te krijgen en te snappen waarom iets werkt en waarom niet - dat kan ook op privé titel. Doel is om dan echt een oordeel te kunnen vellen over het platform en vooral de dynamiek die erachter zit.

Dat voorkomt trouwens ook dat je teveel vertrouwen legt in zelfbenoemde 'social media guru's', daar lopen er nogal wat van rond namelijk. En het zijn niet altijd de mensen die de beste adviezen voor je bedrijf hebben. Je moet die adviezen zelf kunnen beoordelen voor wat ze waard zijn; voor je het weet lopen je collega's met een qr-code op hun voorhoofd omdat je dacht dat het de engagement met de buitenwereld zou verbeteren... Dat zou het misschien nog wel doen ook, haha! 

Daphne Rem: 'Zolang je maar weet waarom je social media al dan niet inzet'

Als je deze media niet inzet, loop je niet per se hopeloos achter. Je loopt wél hopeloos achter als je niet bezig bent met het begrijpen van deze social media. Als je niet weet hoe het werkt, wat het kan doen, hoe je het zou kunnen inzetten, dan kun je hierover ook geen gefundeerde keuzes maken. Dus, zolang je maar heel goed weet waarom je deze media wel of niet inzet, ben je goed bezig. 

Het in kaart brengen van je persona's en hun customer journeys helpt om keuzes te maken omtrent middeleninzet. Je gaat op deze manier uit van de belangrijke momenten van je doelgroep. De middelen volgen daarna. Deze 'moment first' gedachte gebruiken wij om ervoor te zorgen dat we de juiste boodschap, op het juiste moment en op de juiste manier kunnen brengen. 

Lucien Luijkx: 'Onderzoek van te voren is noodzakelijk'

Dit hangt helemaal af van de branche waar een (content)marketeer zich in bevindt en wie de doelgroep is. Als je weet dat je doelgroep zich niet bevindt op Snapchat en Instagram, is het onnodig om deze social media kanalen in te zetten. Van tevoren is het dus noodzakelijk onderzoek te doen op welke social media kanalen je doelgroep aanwezig is. Voor (content)marketeers die andere bedrijven helpen, vind ik het wel noodzakelijk dat zij weten hoe zij Snapchat en Instagram kunnen inzetten voor hun klanten.

 

Lees ook: Zonder inzet van media is contentmarketing niets waard

 

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken