Mark de Greeff (Eindhoven365): 'Influencer marketing is van alle tijden'
- Content
- 2 mrt 2017 @ 11:21
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - VideoStrategieContentAward
- 2 mrt 2017 @ 11:21
- Lucas Boon
Bureau Zandbeek en opdrachtgever Eindhoven365 zijn met hun internationale influencercampagne Another City Trip genomineerd voor de NRW Marketing Awards, de jaarlijkse bekroning voor effectieve marketinginspanningen voor een winkelgebied. Een eerste reactie van Mark de Greeff, head of strategy bij Eindhoven365. 'Als het geen extra bezoekers voor Eindhoven oplevert, is het alsnog weggegooid geld.'
Hoe ziet de influencercampagne er in een notendop uit?
Bijna twintig internationale bloggers uit de UK, Duitsland en België worden via influencer platform The Cirqle uitgenodigd voor 24 uur 'Best of Eindhoven'. Verdeeld in drie groepen (food, fashion en all-in-one) hebben ze onder begeleiding van ons team van experts de stad verkend. In ruil voor deelname aan de trip zorgen zij voor buzz rondom het merk Eindhoven in hun kanalen (blog, Facebook, Instagram). Door de fantastische samenwerking met alle partijen in de stad als hotels, retailers en food venues ga ik er vanuit dat het een succes wordt.
Wat houdt influencer marketing in uw ogen precies in?
Het is van alle tijden. Begin jaren '80 sloot Pepsi een deal met bijvoorbeeld Michael Jackson voor endorsement van het colamerk. De basisgedachte is wat mij betreft: hoe krijg je mensen met relevante invloed zover dat zij zich geloofwaardig en positief (kritisch) uitlaten over jouw merk, product of dienst? Het verschil anno 2017 is echter dat de kanalen veel laagdrempeliger en deelbaarder zijn geworden. Echter ook veel meer versplinterd. Het is dus bijna altijd 'make or break'.
Nu bent u genomineerd voor een NRW Marketing Award. Eerste reactie?
Het is ons nooit te doen om het ontvangen van awards, maar erkenning voor het feit dat je iets goed hebt bedacht en succesvol uitgevoerd is altijd prettig. Kernwinkelgebieden en stadscentra staan onder druk, en daarom is het goed dat er meer best practices komen over hoe je daar vanuit marketing perspectief iets aan kunt veranderen. Awards als NRW belichten deze best practices, zodat ze als inspiratie kunnen dienen voor anderen. Dat is goed.
Wat maakt deze campagne zo effectief, denkt u?
Wat we terug horen van deelnemers is dat zij meestal individueel worden uitgenodigd door merken. Nu waren ze onderdeel van een grotere groep en dat bracht een bepaalde dynamiek met zich mee. Voor ons had dat extra effect, omdat de influencers elkaar begonnen te 'reposten' en daardoor het bereik en enegagement enorm werd versterkt. Daarnaast wordt deze doelgroep gedreven door 'seen it first' en daarmee kunnen ze autoriteit onder hun volgers claimen. In hun ogen was Eindhoven echt nog een onontdekte parel waar ze op los konden gaan.
Welke hobbels bent u tegenaan gelopen? Wat zijn mogelijke nadelen die kleven aan deze influencercampagne?
Op zich is de campagne redelijk vlekkeloos verlopen. Om uiteindelijk de 'conversie cirkel' te kunnen sluiten, moet je nadenken over hoe je gaat meten wat de bezoekconversie op de uiteindelijke engagement is. Daar bedoel ik mee dat je wil weten hoeveel mensen er nu echt beïnvloed raken en daadwerkelijk een bezoek aan Eindhoven gaan brengen. Dat de ene campagne releatief beter presteert dan een andere campagne, is mooi maar zegt uiteindelijk niets. Als het geen extra bezoekers voor Eindhoven oplevert, is het alsnog weggegooid geld. Daar zijn we nu op aan het broeden.
Daarnaast hebben we geleerd dat we het merk achter het merk beter moeten betrekken. Een retailer verkoopt merken die interessant zijn voor een influencer, maar vice versa zijn deze influencers ook interessant voor deze merken. Door vroegtijdig met deze merken te schakelen, kun je een extra dimensie toevoegen.
Waarom heeft u voor Zandbeek gekozen als bureau om mee samen te werken?
Eindhoven365 heeft al een langere historie met Zandbeek. In het verleden hebben zij ons geholpen bij de ontwikkeling van het merk Eindhoven. Afgelopen jaren hebben we gezien dat Zandbeek zich succesvol heeft gespecialiseerd in contentmarketing. We werken met veel Eindhovense bureaus samen, maar het was duidelijk dat Zandbeek het aangewezen bureau voor deze vraag was.
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Heineken lanceert ‘saaie telefoon’... 17-04-2024
- Ziekenhuis lanceert wervingscampagne... 12-04-2024
- Snickers en Noa Lang maken en vragen... 09-04-2024
- Videoserie De Impact vraagt aandacht... 04-04-2024
- Nieuwe campagne Toegift brengt... 03-04-2024
- Ambulance werft verpleegkundigen via... 28-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing