Google: personalisatie ten voeten uit
- Content
- 28 feb 2017 @ 10:02
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - InterviewOnline advertisingContent
- 28 feb 2017 @ 10:02
- Lucas Boon
Google is zo ongeveer de bekendste website, of in ieder geval de grootste zoekmachine ter wereld. Onpersoonlijk wellicht in eerste optiek, maar met Google Adwords wordt weldegelijk personalisatie toegepast. In een notendop zorgt Adwords ervoor dat een website op Google beter gevonden wordt, op het moment dat potentiële klanten zoeken naar een product of dienst dat een bepaald merk aanbiedt.
Feitelijk zijn het advertenties gebaseerd op zoekwoorden gedefinieerd door de adverteerder. ‘U betaalt alleen wanneer iemand op uw advertentie klikt om uw website te bezoeken, of om u te bellen’, zo belooft de zoekmachine marketeers. Het Amsterdamse bureau Chunk werkt voor Google, in die zin dat het een campagne heeft ontwikkeld voor de kleinzakelijke markt, met een centrale rol voor Google Adwords. De communicatie van de zoekmachine wordt namelijk steeds menselijker, persoonlijker. En Google wil niet meer gezien worden als louter een reusachtige data machine, alswel een merk dat mensen goed begrijpt.
Personalisatie ten voeten uit, Google weet als geen ander hoe bedrijven in elkaar steken en waar hun doelgroep te vinden is: op Google dus. Een marketeer die goed in de zoekmachine gevonden wil worden, schakelt Google Adwords in. Frisdrank --> Coca-Cola, om maar wat te noemen. Belangrijk onderdeel van de campagne van Chunk zijn de zogenaamde klantvideo's. 'Snelheid, flexibiliteit en kwaliteit stonden centraal bij de selectie van het bureau', zo liet Frank Smidt, product marketing manager bij Google, eerder weten aan MarketingTribune. 'Nu kunnen we de relatie met onze (toekomstige) gebruikers verbeteren, door middel van authentieke en relevante campagnes.' Met deze klantvideo’s gaat Chunk met een kleine ondernemer de boer op en laat het zien hoe hij Google toepast in zijn marketing.
Martijn de Beijer, creative director en samen met Frank Rosenhart eigenaar van Chunk, stelt: 'Ondernemers hebben weinig tijd voor marketing en weten vaak ook niet veel af van digitale mogelijkheden. Dus maakt Google het ondernemers makkelijk om campagnes te voeren met een uitgebreid pakket aan mogelijkheden, zoals met Adwords Express: superslim gepersonaliseerd met gebruik van de rekenkracht van Google.' Dit gaat als volgt in zijn werk: de marketeer van een bepaald bedrijf hoeft slechts in drie zinnen zijn bedrijf te omschrijven en feitelijk doet Google de rest. 'U hoeft geen zoekwoorden te kiezen en niet voortdurend onderhoud uit te voeren. Zo besteedt u minder tijd aan advertenties en meer tijd aan uw klanten', zo leert de promotekst op de website ons.
De Beijer: 'Google doet als geen ander aan personalisatie. Ze zijn bezig met al hun interfaces te vereenvoudigen. Google begrijpt dat marketeers weinig tijd hebben, daarom proberen ze het beheer van campagnes altijd beter, slimmer en makkelijker te gebruiken en in te richten. Onze campagne sluit daar op aan. Adwords Express heeft Google Adwords makkelijker en gebruiksvriendelijker gemaakt. Het is een redelijk nieuwe propositie. De marketeer of ondernemer meldt zich aan, en laat het werk verder aan Google over. De zoekmachine weet op basis van keywords gekoppeld aan de ondernemer zo ongeveer alles over het merk dat hij representeert, wat maakt dat hij vervolgens beter wordt gevonden in de zoekmachine en zodoende de doelgroep ook beter te pakken krijgt.’
Vraag die het oproept; is dat niet irritant voor de desbetreffende? Dat Google alles van zijn merk weet? De Beijer: ‘Ja, en daar is Google zich weldegelijk van bewust. De zoekmachine probeert het de gebruiker dan ook gemakkelijk te maken door hem een persoonlijke pagina te geven waar hij bepaalde informatie uit of juist aan kan zetten. Maar het blijft natuurlijk een ethisch vraagstuk.’
Beeld: printscreen van designbureau Mr. Prezident, dat samenwerkt met Chunk.
Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune #02.
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Ambulance werft verpleegkundigen via... 28-03-2024
- Nespresso gaat tot op de bodem met... 27-03-2024
- Live uitzending Olympische Spelen op... 20-03-2024
- Yune wint pitch tijdens Branded... 19-03-2024
- Branded Content Event 2024: AI en... 19-03-2024
- BCE24: 'Als marketeer is het Branded... 18-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing