Online platform Concentrate: 'Influencer word je niet zomaar'

Online platform Concentrate: 'Influencer word je niet zomaar'
  • Content
  • 9 feb 2017 @ 11:52
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • VloggenContentDigitaalVideo

Het gaat goed met de Nederlandse influencers, in ieder geval reden genoeg voor Lenovo en RTL om de videoproductie Project C te lanceren - geïnspireerd op de jaarlijkse YouTube Rewind uit de Verenigde Staten. Project C is als het ware een ode aan de Nederlandse YouTube-community. 'In plaats van terugblikken op de hoogtepunten van het afgelopen jaar, richt Project C zich op de toekomst.' Maar wat staat ons dan precies te wachten? Sanne Veldhoven, senior communicatieadviseur bij RTL, licht het project toe. 'Onder de doelgroep 18-34 jaar zijn online videomakers populairder dan de meeste tv-sterren.'

Wie is en wat doet Concentrate?
Het is een online platform met hilarische en spraakmakende video's voor de doelgroep 18-26 jaar. Elke maandag, woensdag en vrijdag om verschijnt er een nieuwe video online en iedere laatste donderdag van de maand is er een live-uitzending waarin bekende YouTubers en artiesten aanschuiven. Concentrate is onderdeel van RTL MCN; het multichannel network van RTL dat een groot aantal social influencers vertegenwoordigt (zoals StukTV, Anna Nooshin, red.) en nieuwe online platformen ontwikkelt.

Wat moet Project C concreet opleveren? En zijn daar ook commerciële belangen mee gemoeid?
Het project is gestart vanuit ons eigen enthousiasme en vervolgens zijn we op zoek gegaan naar een commerciële partner om de productie mede mogelijk te maken. We hebben eerder vanuit Concentrate samengewerkt met Lenovo aan het format #Goodweirdwednesday. Ze waren direct enthousiast over Project C, dus zijn we samen de uitdaging aangegaan. 

De video is opgepikt door diverse media en de teller staat op het moment van schrijven op ruim één miljoen views. En nu? Wat staat er nu te gebeuren?
We zijn trots op het feit dat de video binnen één week meer dan een miljoen keer is bekeken. Het smaakt naar meer, dus we zijn zeker van plan er een jaarlijkse traditie van te maken.

Hoe moet ik de link tussen Lenovo en RTL in dezen precies voor me zien? Hoe vullen ze elkaar aan?
Project C is mede mogelijk gemaakt door Lenovo Moto Z met Moto Mods. De smartphone is op natuurlijke wijze geïntegreerd in de video en Lenovo claimt het project via billboards. Lenovo koos voor het partnership vanwege het innovatieve karakter van Project C, dat goed aansluit bij haar claim 'Different is Better'. De modulaire Moto Z met de opklikbare Mods wordt gezien als een echte vernieuwing op het gebied van smartphones. En dit was mooi te integreren in het speculatieve toekomstscenario van het verhaal.

Wat is nu eigenlijk het verschil tussen een YouTuber en een influencer?
Een YouTuber maakt video's voor een YouTube-kanaal. De term influencer - of eigenlijk social influencer - geeft aan dat deze video-ondernemer invloed heeft op de kijker/volger via de video's en posts op social media. Bijvoorbeeld door gedrag, taalgebruik, kledingstijl en/of interesses zoals gamen.

Hoe zijn (social) influencers interessant voor marketeers?
Onder de doelgroep 18-34 jaar zijn online videomakers populairder dan de meeste tv-sterren. Ter vergelijking: een gemiddelde aflevering van RTL Late night trekt 650.000 kijkers, één aflevering van StukTV genereert soms wel twee miljoen views. Influencers kunnen hun volgers online heel direct aanspreken en beïnvloeden. Vaak hebben ze een specifieke en ook trouwe doelgroep waardoor de adverteerder met een native advertising campagne heel gericht kan targeten, zoals bij een beauty- of travelkanaal. Zo kan de influencer bijdragen aan merkbekendheid, engagement en uiteindelijk aankoopintentie. Hierbij is het essentieel dat het merk bij de influencer past en op een natuurlijke manier in de video geïntegreerd wordt om geloofwaardig te blijven. 

Omgedraaid: hoe zijn merken voor influencers interessant? Wat hebben zij eraan?
Influencer word je niet zomaar; je moet er echt voor ondernemen en daar gaat veel tijd en energie in zitten. Dankzij online videoadverenties en partnerships met merken verdienen YouTube-creators een salaris. Hierdoor kunnen zij tijd steken in het maken van nieuwe video's en de communicatie met hun fans, om zodoende hun kanaal te laten groeien. Hoe groter en trouwer de schare volgers, des te lucratiever de partnerships voor influencers.



Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken