5 vragen aan... Merijn Aalbers (LVB Networks): 'Contentmarketing en advertising gaan hand in hand'

5 vragen aan... Merijn Aalbers (LVB Networks): 'Contentmarketing en advertising gaan hand in hand'
  • Content
  • 13 mrt 2017 @ 11:46
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • InterviewPersonaliaContent

Merijn Aalbers (44) werkt inmiddels zeventien jaar in de Nederlandse media-industrie, onder meer bij Microsoft als head of publishing bij MSN.nl en als content director bij Brand New Telly. Sinds afgelopen zomer is hij international content director bij LVB Networks en blogt hij voor MarketingTribune. Én hij is met bijna 20K followers actief (en grappig) twitteraar. Genoeg te vragen dus!

Wat is jouw favoriete merk en waarom?
Vedett toont de kracht van marketing done right. Het pils bestaat al zeventig jaar en werd door brouwerij Duvel Moortgat aanvankelijk in de markt gezet als exportbier. In het Vlaamse lokale kroegcircuit leidde Vedett echter al lange tijd een sluimerend bestaan. Tot het merk werd opgepikt door een stel Brusselse horecaondernemers die Vedett voorzagen van een heel nieuw en bruisend imago. Met prachtig logo en schitterend brand design. Vedett schittert door afwezigheid in traditionele reclame, maar kiest er bijvoorbeeld voor om met bijzondere materialen prachtige terrasstoelen en luifels te maken. Men is erin geslaagd een speciaalbierbeleving aan pils te geven en dat gevoel in volle glorie mee te nemen naar de bredere pilsmarkt. Een schot in de roos. En dan die glazen. Ik moet binnenkort kastruimte in mijn keuken vrijmaken om ze allemaal kwijt te kunnen.

Wat is volgens jou een misvatting op het gebied van contentmarketing?
Dat hoe meer content een merk publiceert, hoe succesvoller het is. Integendeel. Less is more. Maar dan moet de 'less' wel van uitzonderlijk hoge kwaliteit zijn. Onderzoek uit de VS toont aan dat vijf procent van alle branded content goed is voor negentig procent van alle engagement. Beschouw dit als kans, niet als risico. Monopoliseer consumentenaandacht met content die boven die van de competitie uittorent. En ga er ook dan niet vanuit dat die content zijn weg naar succes wel vindt. Investeer in distributie. Fors. Contentmarketing en advertising gaan hand in hand.

Tegen welk dilemma lopen marketeers aan?
Je merk is wat mensen zeggen dat je merk is. Niet wat de marketeer wil dat het is. Het dilemma is scoren op korte termijn en het bouwen aan een duurzame relatie met de doelgroep. Schreeuwen of luisteren dus.

Wat is voor LVB Networks en voor jouzelf op dit moment de grootste uitdaging?
Wij geloven heilig in de schaalbaarheid van contentmarketing. Met proven formats. Nederland bevindt zich in de mondiale voorhoede van creativiteit, distributie en conversie: de heilige graal van contentmarketing. Het juridisch vastleggen van creativiteit en exploitatie op wereldschaal is de handschoen die wij op dit moment moeten oppakken. Snel meer!

Je bent actief twitteraar. Waarom precies en wat is je leukste tweet?
Vroeger was televisie het venster op de wereld. Twitter is dat nu. Althans voor mij. En mijn account is weer een venster voor bijna 20.000 volgers voor oneliners over het nieuws en televisie. 25.000 tweets in ruim zeven jaar tijd; gemiddeld iets meer dan negen tweets per dag. Dat is trouwens best bescheiden voor een verslaving. Mijn leukste tweet? Een aardige vind ik dat de bedenker van het woord 'dyslexie' het dyslecten nodeloos moeilijk heeft gemaakt.  

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken