Richard Otto: 'De reclame-industrie neemt zichzelf te serieus'

Richard Otto: 'De reclame-industrie neemt zichzelf te serieus'
  • Content
  • 14 mrt 2017 @ 11:09
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • InterviewMakersContentPersonalia

Naast eigenaar van Tens Media is Richard Otto auteur van onder meer 'Verdwenen Merken', 'Namespotting' en het deze week verschenen 'Kutreclames'. Otto licht zijn activiteiten aan MarketingTribune toe. 'We moeten ook blij zijn dat we nog kunnen lachen om reclames.'

Hoe ben je op het idee gekomen om een boek over 'kutreclames' uit te geven?
Er is al enkele jaren een gelijknamige Facebook-pagina, waar vooral creatieven kutreclames spotten en aan de kaak stellen. Met dit boek spring ik hierop in en hebben we de 'beste' kutreclames van de afgelopen jaren gebundeld. Tevens is het een mooie reactie op de reclame-industrie die zichzelf wel erg serieus neemt.

We moeten ook blij zijn dat we nog kunnen lachen om deze kutreclames. Naar mijn idee staat in Nederland de 'freedom of commercial-speech' door subsidieslurpende partijen als de Consumentenbond, Foodwatch en Wakker Dier immers steeds meer onder druk en dat maakt het lastiger voor bedrijven om helemaal zelf te bepalen wat voor reclame zij willen maken.

Wat is het geheim van een goede reclame? En wanneer is een reclame echt 'kut'?
Goede reclame trekt de aandacht, laat de toegevoegde waarde van het product zien en weet 'desire' bij de (potentiële) klant te creëren. Uit oogpunt van marketeer is reclame pas goed wanneer het aan de vooraf gestelde doelstellingen voldoet. Dat het dan nog steeds een kutreclame kan zijn, zie je aan de Loden Leeuw-winnaars. De marketeer kiest er dan voor om zijn doelstellingen te behalen door op te vallen met kutreclame. 
Kutreclame heb je in veel variaties. Voor dit boek hebben we gekozen om alleen de meest hilarische te plaatsen.  

Je hebt meer zgn. 'verzamelboeken' geschreven. Waar haal je al die info vandaan?
Dat is per boek verschillend. Voor 'Kutreclames' en 'Namespotting' waren de social media platformen belangrijk. Bij 'Verdwenen Merken' hebben we gebruik gemaakt van diverse archieven en 'Vroom & Dreesmann' en 'My Jazz Moments' werkten we samen met specialisten met specifieke kennis over deze onderwerpen.

Kunnen we ooit nog een roman - al dan niet over marketing - van je verwachten?
Nee, ik houd me bij al mijn activiteiten alleen bezig met non-fictie en da's al spannend genoeg. Tot op heden is de boekentak van Tens Media succesvol, maar de komende tijd zal er meer focus komen te liggen op andere (media-)activiteiten.

Je bent op het moment ook bezig met een tv-serie over V&D. Vertel?
Naar aanleiding van mijn boek 'Vroom & Dreesmann' kwam ik op het idee over de laatste tycoon van Nederland: Anton Dreesmann. Een imponerend figuur uit de Nederlandse retailgeschiedenis, die met Vendex International een van de grootste retailconcerns ter wereld uit de grond wist te stampen. Hiervoor heb ik Robbert-Jan Vos (Vos Storytelling) en Pieter Kuijpers (Pupkin Film) benaderd. Net als bij al mijn andere projecten moet je ook hier de beste mensen verzamelen om het te kunnen laten slagen. We krijgen nu al veel positieve reacties van omroepen, dus grote kans dat deze serie ergens in 2018 op televisie komt.

Zit men daar - aangezien V&D ter ziele is gegaan - nog wel op te wachten?
Zeker. Het bekende warenhuis zit nog bij veel generaties in het hart. Een groot deel van het winkelpubliek kwam regelmatig in de V&D, alleen werd er te weinig gekocht en waren de kosten te hoog. De verhaallijn zal trouwens ook zeker interessant zijn voor kijkers die nog nooit een stap binnen het warenhuis hebben gezet. 

Hoe gaat het verder met Tens Media?
Goed. Ondanks enkele nostalgische boeken is Tens Media een modern mediabedrijf, dat platform onafhankelijk beweegt. We bedenken mediaconcepten en kijken dan pas of dit interessant is voor web, app, tv of print. 

 

Lees ook: Lachen om foute campagnes met boek 'Kutreclames'

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken