Merel Braakman commercial director bij MPG.: 'Consument bepaalt zelf moment van aandacht'

Merel Braakman commercial director bij MPG.: 'Consument bepaalt zelf moment van aandacht'
  • Content
  • 18 apr 2017 @ 14:16
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • DigitaalStrategiePersonalia

Contentmarketingbureau MPG. heeft het team uitgebreid met commercial director Merel Braakman (43). Ze werkte voorheen onder meer bij Sanoma en voor MPG. gaat Braakman het commerciële beleid vormgeven en uitvoeren.

Waarom heb je 'ja' gezegd?
MPG. hield ik al een poosje in de gaten. Ik wist dat Allerhande een klant is en zag dat hier mooie digitale slagen zijn gemaakt. Daarnaast kwam ik MPG. steeds vaker tegen in vakmedia dus mijn aandacht was sowieso gewekt voordat ik met Dolly van den Akker (business director, red.) in gesprek kwam. MPG. heeft een duidelijke visie voor de toekomst en daar past een nieuw commercieel beleid bij. Een opdracht waar ik direct door getriggerd werd. Ook ik heb de afgelopen jaren gezien hoe het aan de andere kant van de tafel is, de adverteerderskant dus. Veel adverteerders kunnen het zich niet permitteren na een nieuwe strategische keuze een eigen content-unit op te zetten, tenzij je dat apart als cel gaat doen en dan kom je toch al gauw uit bij bijvoorbeeld MPG.

Waar ga je in je eerste jaar mee aan de slag?
Er zijn veel slagen gemaakt bij MPG. Dit was al gaande voordat ik hier zat; er is een brede samenwerking met 4net opgezet voor het ontwikkelen van apps en websites. Daarnaast bieden we veel nieuwe proposities, zijn we sterk in video, hebben we een eigen studio en worden we vaak strategisch aan tafel gevraagd, nog ver voordat we überhaubt over content of invulling praten. We zijn dus eigenlijk een one-stop-shop, fullservice, communicatiebureau.

Wat is in jouw ogen de laatste trend in contentmarketing?
Het belangrijkste van nu, binnen communicatie in het algemeen, is dat de consument het liefst gewoon echt aandacht zoekt. Van andere consumenten maar vooral ook van merken. Aandacht op momenten die hij zelf bepaalt. Dat betekent dat merken er dus ook altijd voor moeten zorgen dat ze 'er zijn' als de consument op zoek is naar die aandacht. Analyses van persona's en hun customer journey worden daarom steeds belangrijker. Dit verlangt dus ook een andere manier van denken en werken voor de marketeer. De 'alfa-opgeleiden' zullen steeds meer 'beta-kennis' moeten hebben.

Voor welk type merk zou je bij MPG. nog graag willen werken?
We werken al voor mooie partijen in retail, food, finance en media. De door ons ontwikkelde 'lifestyleschwung' - wat we in media en retail doen - zouden we ook kunnen doorvertalen naar fashion en beauty of juist naar start-ups en meer techgerelateerde bedrijven. Zij zijn daar vaak minder sterk in dan wij.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken