MarketingTribune goes Content Marketing World USA

MarketingTribune goes Content Marketing World USA
  • Content
  • 22 aug 2017 @ 09:19
  • 16808 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
  • CreatieContent

Dat contentmarketing een hot item is in Nederland is weinig nieuws, niet voor niets besteedt MarketingTribune in samenwerking met Platform Content er een volledig nummer (eind augustus) aan. Maar ook over de grens is het onderwerp veelbesproken; in de tweede week van september is Cleveland, Ohio namelijk het toneel van het Content Marketing World 2017. Naar CMWorld komen naar verwachting 4.000 (content)marketingprofessionals uit meer dan vijftig verschillende landen tezamen om inspiratie op te doen voor hun contentmarketingstrategie voor het komende jaar. Ook MarketingTribune-redacteur Lucas Boon stapt samen met veel leden van Platform Content in september in het vliegtuig naar Cleveland om daar ter plekke de laatste ontwikkelingen te volgen. Tijd om vast voor te beschouwen.

De volgende onderwerpen komen aan bod tijdens de congresdagen van CMWorld: doelen & middelen, soft & hard skills, metrics & methodes, storytelling & strategie, ROI & Resources. Voor de Content Marketing Fast Forward-sessie in Cleveland, met als thema: ‘The ROI based busines case for scaling Content Marketing’ hebben initiatiefnemers AJ Huisman en Bert van Loon van Content Marketing Fast Forward voor elk van de onderliggende thema’s een internationale thought leader aangetrokken. Bestselling auteur Paul Roetzer (USA) zal het onderwerp ‘Building and Scaling the Marketing Performance Organization’ leiden. Roetzer is auteur van verschillende boeken, zoals de Marketing Agency Blueprint en de Marketing Performance Blueprint, eigenaar van bureau PR2020 en oprichter van het Marketing Artificial Intelligence Institute. Todd Wheatland (Australië) leidt het onderwerp ‘Business Models between Agencies and Customers’. Todd is head of strategy van een van de grootste content agencies ter wereld, King Content in Sydney. Hiervoor was Wheatland global head of marketing van uitzendorganisatie Kelly Services, waarvoor hij ook langdurig in Europa heeft gewoond en gewerkt.

Godfather of contentmarketing
Gevraagd naar de bijzondere band en diverse partnerships die zij vanuit CMFF met de organisatie achter het CMWorld-congres, Content Marketing Institute, hebben praten Huisman en Van Loon ons bij. ‘De eerste contacten dateren al vanaf de allereerste editie van Content Marketing World in 2011’, vertelt Huisman, ‘waar ik het voorrecht had om de eerste en enige buitenlandse spreker te zijn. Inmiddels hebben zowel Bert als ik op diverse CMWorld edities over uiteenlopende onderwerpen presentaties gegeven. Dit jaar heeft niemand minder dan CMI-oprichter Joe Pulizzi beide heren gevraagd om als duo de masterclass inclusief workshop rondom zijn boek Content Inc. te leiden. Een dergelijk verzoek geeft niet alleen aan hoe hecht de relatie tussen CMFF en CMWorld is, maar ook groot het vertrouwen is van de godfather of contentmarketing in de Nederlanders, die dus volwaardig mee kunnen draaien in de Amerikaanse markt.’ Van Loon: ‘Wat we ervaren tijdens onze CMFF-congressen en de contacten met deelnemers en partners is dat veel Nederlandse contentmarketeers de internationale ontwikkelingen op de voet volgen. Daarom is een studiereis naar de bakermat van de contentmarketing een logische stap in de activiteiten die we organiseren, dachten wij.’

Van Loon vervolgt: ‘Twee jaar geleden hebben we een CMFF-onderzoek gedaan naar de ‘volwassenheid’ van contentmarketing, zoals het in het onderzoek van CMI en MarketingProfs jaarlijks wordt gemonitord. Aan de hand van dit onderzoek hebben we de Amerikaanse uitkomsten vergeleken met de door ons opgehaalde Europese onderzoeksresultaten. Nederland kwam als voorloper uit de onderzoeksresultaten. Onze analyse was dat drie factoren bepalend zijn voor ontwikkeling: schaalgrootte van projecten (waarbij landen als Duitsland en Engeland een voordeel op ons hebben), directe toegang tot marketingliteratuur in de Engelse taal (waar we nog steeds zien dat Zuid Europese landen minder snel aanhaken) en een derde factor die we marketingondernemerschap genoemd hebben. In landen met een traditionele bedrijfscultuur wordt de sprong-in-het-diepe, die voor contentmarketing in behoorlijke mate nodig is, behoorlijk geremd. Nederland scoort sterk op marketingondernemerschap en toegang tot marketingliteratuur in het Engels, waardoor we – in combinatie met onze sterke internationale uitgeeftraditie – zeer kort op de Angelsaksische markt zitten.’

Voorhoede
De hechte band van Huisman en Van Loon met het expert- en sprekersnetwerk in de USA, leidt ook tot een sterke internationale programmering van de CMFF-events. Vorig jaar stonden onder meer Joe Pulizzi en Doug Kessler op het podium in Amsterdam. Tijdens de eerste editie in 2015 trapte Andrew Davis af en dit voorjaar opende Ann Handley het congres aan het Amsterdamse IJ en de voorbereidingen voor het CMFF 2018 congres zijn alweer volop in voorbereiding. ‘Omdat we zien dat de Nederlandse contentmarketingsector in de voorhoede zit, leggen wij in 2018 de lat voor het CMFF-congres wederom fors hoog. Bij de programmering zullen we onze partners en trouwe deelnemers nog intensiever gaan betrekken om maximaal in de actuele informatiebehoefte te voorzien’, aldus Huisman en Van Loon. ‘Ons netwerk stelt ons in staat om de beste internationale sprekers naar Nederland te halen en dat geldt zeker niet alleen voor Amerikaanse sprekers, maar ook voor experts en inspirators uit andere Europese landen.’

Weer 12 maanden vooruit
Dit jaar organiseren Huisman en Van Loon voor het eerst een studiereis naar CMWorld. Hoe is dat zo tot stand gekomen en wat kunnen marketeers daar verwachten? ‘Regelmatig kregen we van bevriende marketeers de vraag waarom wij beiden jaar na jaar dit congres bezoeken’, vertelt Van Loon. ‘Dat is niet alleen omdat we er beiden regelmatig spreken, maar ook omdat dit de grootste internationale bijeenkomst is die volledig op contentmarketing is gericht. Door de schaalgrootte is het aantal onderwerpen dat gepresenteerd wordt bijna ongelimiteerd. Of het nu gaat om het ontwikkelen van een strategie of over zeer tactische onderwerpen zoals SEO, persona-ontwikkeling of tools; je kunt precies in jouw behoefte bijgepraat worden. Daarnaast, en dat is minstens even belangrijk, is het een unieke gelegenheid om met een internationaal gezelschap bij te praten over ervaringen, trends en actuele ontwikkelingen. Het feit dat je een kleine week met zes uur tijdverschil echt even afstand van de dagelijkse gang van zaken neemt, levert je een recharge op waar je weer twaalf maanden mee vooruit kunt.’

Huisman vult aan: ‘We hebben een compacte groep ambitieuze en gedreven marketeers bij ons van divers leidende agencies en grotere organisaties. Extra leuk is dat er ook twee deelnemers uit Vlaanderen bij zijn, zodat we ons in Cleveland melden met een heuse Benelux-delegatie. De exclusieve sessie die we met onze groep doen rondom ‘The ROI based Business Case for Scaling Content Marketing’, met onder andere Roetzer en Wheatland, zet meteen de standaard voor een bijeenkomst van hoog niveau.

Upcoming support act
Tenslotte nog de vraag waar Huisman en Van Loon zelf het meest naar uitkijken. ‘Slapen op de terugvlucht, na onze vijf uur durende Content Inc. Workshop’, grinnikt één van de CMFF-oprichters. ‘Nee serieus, we hebben wel een lijstje gemaakt ter voorbereiding’, zegt Huisman. ‘Daarop staat in ieder geval Artifical Intelligence, Integratie van Tools en actuele inzichten over inzetbaarheid van social networks.’ ‘Maar we willen ons ook laten verrassen’, sluit Van Loon aan. ‘Het is een beetje als bij een popfestival. Je gaat voor een hoofd-act en bent dan onverwachts verrast voor de upcoming support act waar je nog geen echt beeld van had.’


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken