Grand Prix Content Marketing 2017: verhoog je kans op een Award of Bekroning
- Content
- 3 aug 2017 @ 14:16
- Link
-
Redactie Contentmarketing
Redactie
MarketingTribune - AwardsContentGrand Prix Content Marketing
- 3 aug 2017 @ 14:16
- Redactie Contentmarketing
De Grand Prix Content Marketing 2017 staat weer voor de deur. Sterker: de inschrijving is al opengesteld. Maar wat is nu precies het verschil tussen een Award en een Bekroning? Hoe wordt er voor die twee verschillende zaken beoordeeld? En dus: in welke categorieën stuur je cases in met de hoogste kans op het winnen van zo'n felbegeerde prijs?
De wereld van marketing en communicatie is de afgelopen jaren flink veranderd. Door veelvuldig gebruik van social media en andere technieken is communicatie met de (mogelijke) klant vaak veel directer geworden. Maar ook ingewikkelder. Vandaar dat de noodzaak tot het maken van een strategie, voordat je begint met de uitvoering, veel groter is geworden. Natuurlijk kun je nog steeds scoren met een eenmalige uiting, maar in het versnipperende medialandschap wordt de kans dat je daarmee je doelgroep bereikt steeds kleiner. Bovendien, en dát is de grote verandering van de laatste jaren, wil je een zo goed mogelijk interactieve relatie aangaan met je klantgroep om uiteindelijk je product of dienst te verkopen. Dat doe je veelal met de inzet van relevante content via meerdere kanalen.
Als merk is het dus van belang langdurig te investeren in het opbouwen van die relatie. En daar is een strategische aanpak voor nodig. Hoe vreemd dat ook nog klinkt; dat is nog steeds niet overal het geval. Sterker: recent onderzoek wijst uit dat slechts een derde van alle contentmarketing wordt uitgevoerd vanuit een strategisch plan. Dat is een aanpak die in aanmerking komt voor een Award. Die strategische aanpak wordt beoordeeld voor de Awards. De jury's voor de Awards beoordelen de cases volgens de volgende drietrap:
- Wat is het communicatiedoel?
- Welke middelen/media zijn ingezet om dat doel te bereiken?
- Hoe is het effect van die inzet omschreven in woord en/of cijfers?
Onderscheid
Vier jaar geleden zijn we bij de Grand Prix Content Marketing begonnen met onderscheid tussen Awards en Bekroningen. Waarom? Omdat er nu eenmaal een verschil is tussen een goede strategie en een goede uitvoering. Bij de Awards leggen we de nadruk op het beoordelen van die strategie, volgens de hierboven genoemde drietrap. Bij de Bekroningen wordt in de beoordeling de nadruk gelegd op de uitvoering en kijken we minder naar de strategie. Bij Bekroningen bijvoorbeeld: hoe zet je die printtitel dan in, maar vooral hoe is die dan uitgevoerd? Het inzetten van social media is een vak op zich, het maken van een aantrekkelijke cover van een printuiting is een ambacht. Toch is dat een voorbeeld van een knappe uitvoering en niet van een strategie op zich.
Maar komt online, video of print dan helemaal niet in aanmerking voor een Award? Ja, natuurlijk wel. Maar op voorwaarde dat er bij die cases ook is nagedacht over de…. ja… daar is tie weer: strategie. Daarnaast wordt sterk beoordeeld op de kwaliteit van de uitwerking, de relevantie op doelgroep en uiteraard het resultaat. Kijk bij het inzenden van de case dan ook goed waar de kracht van de case zit; in de strategische benadering of in de uitvoering. Het maakt groot verschil voor de beoordeling.
De inschrijvingen voor de Grand Prix zijn inmiddels geopend; klik hier voor meer informatie.
-
Redactie Contentmarketing
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/content/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Ambulance werft verpleegkundigen via... 28-03-2024
- Nespresso gaat tot op de bodem met... 27-03-2024
- Live uitzending Olympische Spelen op... 20-03-2024
- Yune wint pitch tijdens Branded... 19-03-2024
- Branded Content Event 2024: AI en... 19-03-2024
- BCE24: 'Als marketeer is het Branded... 18-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing