[#13 Content Rally] Marlieske Sjouke (Ipse de Bruggen): 'Zonder durf geen content'

[#13 Content Rally] Marlieske Sjouke (Ipse de Bruggen): 'Zonder durf geen content'
  • Content
  • 4 okt 2017 @ 10:40
  • 7122 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
  • PersonaliaContent

In de Content Rally geven we contentmarketeers het woord over hun favoriete merken en uitdagingen en misvattingen op het vlak van hun eigen vakgebied: content. Vervolgens geeft hij/zij het stokje door en komt er een nieuwe contentmarketeer- of creatief aan het woord. Ditmaal: Marlieske Sjouke, content specialist bij stichting Ipse de Bruggen.

Wat is de grootste misvatting op het gebied van contentmarketing?
Dat je als organisatie op alle kanalen aanwezig moet zijn. Elk kanaal vraagt om een eigen strategie en 'eigen' content, wat ook tot versnippering van aandacht, tijd en geld kan leiden. Met als gevolg dat je content onvoldoende waarde toevoegt voor de doelgroep en je je doelstellingen dus niet behaalt. Contentmarketing is meer dan een mooi verhaal op alle kanalen doorplaatsen. Ik geloof in het maken van keuzes. Beter op een kleiner aantal kanalen een hechte relatie met je doelgroep opbouwen en er relevante en kwalitiatief sterke verhalen delen, dan focussen op kwantiteit. Oftewel: less is more.

Welk merk zet naar jouw idee contentmarketing het slimst in en waarom?
Mijn hart en interesse ligt met name bij merken met een sterk maatschappelijke waarde. Tony's Chocolonely is - met uitzondering van zijn recente pr-stunt - een niet te missen bron van inspiratie. Het merk heeft niet alleen een duidelijk en sympathiek doel maar bovenal een slimme strategie: Tony's maakt in lijn met zijn merkwaarden heel bewust keuzes in de kanalen en middelen die het wel en dus vooral ook níet inzet. En dat is best gedurfd. Krijg het maar eens voor elkaar om je management ervan te overtuigen above the line (bereik!) niet in te zetten omdat het afbreuk doet aan je geloofwaardigheid... Zoals gezegd: ik geloof in keuzes.

Maar ik blijf ook onder de indruk van Linda, dat zich van magazine tot crossmediabedrijf heeft ontwikkeld. Welk kanaal of middel ook: je voelt dat de content 'des Linda' is en aansluit bij de voorkeuren van de doelgroep en daardoor impact heeft. Op de verhalen van Linda kun je echt niet zomaar een ander merk plakken. Daarnaast blijft Linda experimenteren en innoveren, met nieuwe platforms zoals Linda.tv en een eigen festival.

Welk merk zou naar jouw idee meer moeten doen met contentmarketing en waarom?
Ik denk dat er voor veel organisaties in de zorgsector, waaronder Ipse de Bruggen, echt nog kansen liggen. De zorgwereld is voor de gemiddelde zorgzoeker hartstikke complex: de taal, onderwerpen, procedures enzovoorts. Dit zorgt voor een hoop frustratie. Wie neemt de doelgroep echt aan de hand mee om voor hem of haar tot de best mogelijke zorg te komen? Hier kun je als merk echt waarde toevoegen.

Wat is op dit moment de grootste uitdaging voor contentmarketeers?
Met je kop (lees: content) boven het maaiveld uitsteken. Het aanbod van content is enorm en de lat ligt steeds hoger. Zonder durf en risico is de kans groot dat je content niet wordt opgemerk - maar dan moet je die ruimte om te experimenteren wel krijgen en nemen. Het is de kunst te focussen op meer kwaliteit en je doelgroep te blijven verrassen, uiteraard passend bij je merk, doelgroep en doelstellingen. Dit vraagt wel de nodige investeringen in tijd en geld, en laat dit nou net vaak een punt van discussie zijn.

Aan wie geef je het stokje door en waarom?
Ik geef het stokje door aan Ramona Chang, senior marketing strateeg bij ABN AMRO Mees Pierson. Ze wordt bij de bank ook wel de 'geestelijk moeder' van contentmarketing genoemd, en ze lanceerde met succes een apart mediamerk voor vermogenden dat aantoonbaar inspeelt op de behoeften van de doelgroep. Heel andere business dan de zorgwereld waarin ik mij bevind, maar een interessante case dus ik hoor graag meer van haar. 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken