Dionne Schulf (Friends of the Brands): 'Influencer marketing zal altijd blijven bestaan'

16okt 201710:54
  • Content
  • 4644 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
  • CampagnesContent

nieuws Dionne Schulf (links op de foto) gaat met haar influencer marketingbureau Friends of the Brands samenwerkingen aan tussen merk en influencer. Zo heeft ze bijvoorbeeld recent een samenwerking opgezet tussen automerk Lexus en dj Don Diablo. Maar wat houdt zo'n samenwerking precies in? En hoe is haar kijk op de vaak kritische geluiden die nog altijd over influencer marketing te horen zijn?

Met Friends of the Brands heb je recent de samenwerking tussen automerk Lexus en dj Don Diablo opgezet. Vertel?
Tijdens een event van Friends of the Brands raakte Don in gesprek met Lexus en dat klikte meteen op alle fronten. Don Diablo hecht veel waarde aan zijn eigen vrijheid en werkt daarom niet met veel merken samen, maar door de emotionele band die hij met Lexus heeft, konden wij de samenwerking realiseren. De introductie van de samenwerking heeft een mediabereik van ruim 11.000.000 gegenereerd. 

Waarom zouden marketeers in zee moeten gaan met Friends of the Brands? De meeste merken werken toch samen met een 'gewoon' reclamebureau.
Marketeers werken voor één campagne vaak met meerdere en verschillende bureaus om hun bedrijfsdoelstellingen te realiseren. Een reclamebureau ontwikkelt campagne-uitingen of zelfs hele campagnes voor een klant. Dit is wezenlijk anders dan de behoefte waar wij in voorzien; Friends of the Brands is een influencer marketingbureau dat persoonlijke en authentieke samenwerking opzet met merken en social influencers. De definitie van een 'influencer' is in onze opinie breed; denk aan artiesten, acteurs, high profile celebrities, topsorters, ondernemers en journalisten, en ook bloggers en vloggers.

Er wordt weleens geroepen dat influencer marketing een hype is die straks weer is overgewaaid. Dat zou betekenen dat Friends of the Brands ook geen lang leven beschoren is. Toch?
Influencer marketing is van alle tijden en zo oud als Marilyn Monroe en ChanelNo 5. Als een persoon, met een bepaald publiek profiel, bovengemiddeld invloed kan uitoefenen op het koopgedrag van consumenten, is deze te kwalificeren als influencer. Het is dus iets van alle tijden. Het effectief inzetten van een top influencer als ambassadeur voor een merk zal daarom altijd blijven bestaan en naar verwachting zelfs groter worden aangezien steeds meer merken influencer marketing standaard inzetten als marketinginstrument.
Sterker nog: influencer marketing wordt alleen maar een groter deel van de marketingmix.

Er hangt nog altijd een sfeer van ongeloofwaardigheid om influencer marketing heen. Hoe nemen jullie dat vooroordeel weg?
Wij adviseren influencers altijd om alleen samenwerkingen met merken aan te gaan die bij ze passen. Tegelijkertijd adviseren we merken om influencers een bepaalde vrijheid te geven bij het vertalen van de commerciële boodschap naar content die past bij het profiel. Als merken en influencers op een authentieke manier samenwerken, heeft een volger sneller oprecht iets met je merk. 

Verder is het als influencer belangrijk om je volgers duidelijk te informeren of een bepaalde post wel of niet gesponsord is. Bovendien loopt een influencer bij teveel reclame of een lukrake samenwerking het risico dat de volgers het account ontvolgen. De effecten van een dergelijke reputatie hebben merken influencers meteen. De consument van nu is namelijk kritisch en voornamelijk op zoek naar onafhankelijke content.

Welk merk heeft naar jouw idee het begrip influencer marketing het best begrepen? Heb je daar een mooi voorbeeld van?
Dat is online retailstore Omoda. Dat gaat, waar mogelijk, langetermijnrelaties aan met influencers die daadwerkelijk bij het merk past en de doelgroep aanspreekt. Omoda zorgt ervoor dat influencers echte brand ambassadors worden en gaan ook per influencer verschillende soorten samenwerkingen aan, zoals bijvoorbeeld het creëren van een eigen schoenenlijn. De influencer in kwestie neemt zijn volgers mee in dit proces, wat de volger sneller triggert om meer over het merk of product te willen en wellicht over te gaan tot aankoop. Merkbeleving en storytelling blijft interessante content voor de consument en creëert meer betrokkenheid.


comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners
  • Customer Media Council


    Platform Content