Praat je met een klant of ga je echt in gesprek?

20okt 201715:35
  • Content
  • 17505 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
  • ContentMakers

nieuws Praten is zenden. Uit de praktijk weten we dat je soms nog zo hard kunt roepen, je wordt niet altijd gehoord. Of zoals John Verhoeven het in zijn nieuwe boek over contentmarketing zegt: een contentmarketingstrategie dient gericht te zijn op het maken en verspreiden van een brede diversiteit aan content, die, direct of indirect, de publieksgroepen helpt bij hun vragen en behoeften, en die de positie van het bedrijf in de markt en in de samenleving zichtbaar maakt en versterkt.

De content is niet bedoeld om de ceo te helpen zo veel mogelijk verkoop te realiseren, al zullen sommige marketing- en salesmensen misschien denken dat dit wel zo is. Het boek van Verhoeven is de moeite waard. Hij laat zien dat net zoals een goede kok geen professionele keuken, een groot team en dure spullen nodig heeft om iets goeds op tafel te zetten, de contentmarketeer die begrijpt dat contentmarketing over een dialoog gaat, met weinig middelen resultaat kan sorteren. De inzet van videocontent is een interessante optie. Videocontent is meer dan een leuk filmpje, lees ik op Emerce.nl. Maar voor elke stap in de customer journey zet je ander soort beeld in. Emerce brengt een reeks interessante voorbeelden voor de verschillende stappen in de klantreis.

De website van Joe Pulizzi spreekt over clutter-busting content. Hoe zorg je voor meer inhoudelijke kwaliteit? Zo wordt onder meer verteld dat productiviteit en creativiteit beslist niet op gespannen voet met elkaar verkeren. Integendeel. Uit onderzoek blijkt dat wanneer de creativiteit toeneemt, dit ook ten goede komt aan de productiviteit. Ook de werkomgeving heeft invloed op creatieve prestaties. Lees alle argumenten om kwaliteit van content op te stuwen op de website van het Content Marketing Institute. Past in zo’n ontwikkeling een zogenoemde Box Graphs, een nieuw snufje voor bedrijven die behoefte hebben aan relevante content? De tool beveelt een abonnee content aan die mogelijk relevant kan zijn. Moeilijk te beoordelen. Maar het klinkt ingenieus. Lees zelf maar op techzine.nl.

Wat ik ook meerdere keren heb moeten lezen en eigenlijk nog steeds niet begrijp is een persbericht van Sanoma over een in-app audience data via programmatic. Daarin onder meer deze tekst: ‘De in-app segmenten worden opgebouwd vanuit het leesgedrag binnen onder andere de NU.nl app. Sanoma heeft een custom algoritme ontwikkeld dat op een heel nauwkeurige manier de verschillende onderwerpen uit een artikel kan halen om zo een interesse profiel samen te stellen. Daarnaast worden demografische kenmerken toegevoegd. Audiences worden per deal-ID aangeboden en targetbare segmenten zijn onder andere sociodemografische en interesse profielen.’ Kunt u het volgen? Misschien is het nuttig als het om verbeteren van content gaat. Ik kan het nauwelijks geloven. Maar gaat dit wel over contextuele marketing? Boeiend, omdat contextuele marketing het mogelijk maakt een boeiende dialoog aan te gaan met de klant. De context waarin klanten of prospects zich op een bepaald moment bevinden (wat ze doen, waar ze zijn, met wie ze zijn, wat ze leuk vinden en hoe ze zich voelen) zegt alles over een individu. En met behulp van die data kunnen we afscheid nemen van mass marketing en direct inspelen op de specifieke behoefte van een individu. Aldus contentmarketingmanagement.nl.

Frankwatching had afgelopen week een bijdrage die hierop aansluit en die me prikkelde: ‘Het doel van contentmarketing is het verhogen van het bewustzijn van de doelgroep in de marketing- en sales funnel. Ieder stuk content dat je produceert heeft een functie in de funnel. Zo zou je een artikel kunnen schrijven dat het bewustzijn rondom een probleem verhoogt. Denk aan een artikel over de signalen van een burn-out. De potentiële klant is zich misschien nog niet bewust van het naderende probleem en is dus nog niet op zoek naar een oplossing. Hij is zich ongetwijfeld wel bewust van de symptomen.’ Even lezen, toch weer een mooie onderbouw en perfect hulpje als het gaat om het verbeteren van de inhoudelijke kwaliteit van je content. Dat het bij content om beleving moet gaan is geen nieuws. Dat de interpretatie van beleving nogal verschillend is blijkt uit een groot onderzoek waarover Frankwatching publiceert. De meeste content is nauwelijks engaging. Hoe je daarin verbetering kunt aanbrengen, lees je hier.

Afgelopen week was ik als jurylid aanwezig bij het beoordelen van de belangrijkste (content)marketingcampagnes binnen de Nederlandse makelaardij, een initiatief van het vakblad Vastgoed. Tijdens de jurering bleek dat er telkenmale discussie werd gevoerd over de meetbaarheid van een campagne. Eerlijk gezegd kwamen we er niet echt uit. Zelfs als een campagne alle ingrediënten bevatte om de effectiviteit goed te meten, werd het maar sporadisch gedaan of alleen op enkele deelaspecten. Net als Carlijn Postma deze week op Frank News heeft gedaan ten aanzien van de Grand Prix Content Marketing, wil ik graag pleiten voor het ontwikkelen van een aantal standaarden voor het meten van contentmarketing. Daar zou de sector flinke stappen voorwaarts mee kunnen maken. Hopelijk kan inhoudelijke kwaliteit daarvan onderdeel zijn.


comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners
  • Customer Media Council


    Platform Content