[Influencer van de Week] Rudi de Groot: 'Twitter kan nog altijd waardevol zijn'

6nov 201709:31
  • Content
  • 8217 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
  • Social mediaContent

nieuws In zijn nieuwe baan als contentmarketing consultant bij S&D Interactive Media helpt Rudi de Groot klanten met het vinden en inzetten van influencers. Daarvoor werkte hij onder meer als social media manager bij IPG Mediabrands en als social media specialist bij Mindshare. Hoe is zijn visie op influencer marketing in het algemeen?

Een marketeer die 'iets' met YouTube wil doen maar niet weet waar hij moet beginnen. Wat raad je hem aan om te doen?
Mijn advies is altijd: begin bij de basis. Zo heb ik bij Hostnet samen met een stagiaire een YouTube-kanaal opgezet. Ik schreef een strategie gebaseerd op vier contentpilaren met als doel het helpen van een online doelgroep. Dus content produceren waar de doelgroep naar zoekt. Lees ook dit artikel dat ik erover heb geschreven.

Influencer marketing wordt nog weleens afgedaan als een 'hype'. Terecht of niet?
Volgens mij ziet iedereen nu wel in wat online invloed kan betekenen voor een merk. Elke week komt er wel weer een goede nationale of internationale influencer marketingcase bovendrijven. Er is zelfs een Nederlands influencer marketingbureau: IMA. Dus ik vind het zeker niet terecht. Ik denk zelfs dat 2017 het jaar is waarin bijna elk groot merk wel iets met influencers heeft gedaan. En volgend jaar zullen er ook kleinere merken volgen. Gelukkig is er ook met een klein budget veel mogelijk op dit gebied.

Van welk social kanaal ben jij fan en waarom?
Mijn favoriet blijft Twitter. Jammer dat het de laatste wat minder positief in het nieuws is. Evengoed ben ik er nog steeds van overtuigd dat Twitter enorm waardevol kan zijn. De kracht van Twitter is namelijk dat iedereen op deze aardkloot met elkaar kan communiceren. De wereld en het nieuws wordt sneller en transparanter. Dit zal uiteindelijk ook leiden tot een steeds meer rechtvaardige wereld. Een mooi voorbeeld daarvan is de Arabische lente en de verkiezingen in Amerika.

In je nieuwe baan voor S&D Interactive Media houd je je bezig met 'het vinden en inzetten van influencers'. Maar wanneer is iemand nu eigenlijk een goede influencer?
Ik vind iemand een goede influencer wanneer hij over een hoge mate van relevantie beschikt voor de niche waarin een bepaald merk actief is. Ik zie vaak dat merken influencers inzetten die wel bekend zijn, maar die te weinig raakvlak hebben met het desbetreffende product. Dan is het effect dus echt te laag en dat is weer zonde van de investering. Een goede influencer beschikt in mijn visie daarom over de volgende eigenschappen:
-hij is relevant voor de niche;
-hij heeft veel volgers en fans in het segment waarin het merk actief is;
-hij heeft een hoge engagement met zijn volgers;
-zijn volgers consumeren de content en nemen zijn tips en adviezen ook echt aan;
-hij beïnvloedt aankoopbeslissingen met zijn content.


comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners
  • Customer Media Council


    Platform Content